Lobbyist Bert Weever, directeur Graansloot in Kampen.
Lobbyist Bert Weever, directeur Graansloot in Kampen. Foto: Attest Communicatie.

“Bedrijfsleven staat massaal achter cofinanciering Kornwerderzandsluis”

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen
(Door Alex de Jong @ Attest Communicatie)

De kogel is door de kerk. De verbreding van de Kornwerderzandsluis gaat er komen. Met dank aan het bedrijfsleven In Kampen, Urk, Makkum en andere omringende plaatsen, dat zich ‘vrijwillig, maar niet verblijvend’ heeft gecommitteerd aan het leveren van een financiële bijdrage van in totaal 26,5 miljoen euro, voor een project dat in totaal tussen de 200 en 225 miljoen moet gaan kosten.

‘Beetje bij beetje’ zullen de ondernemers meebetalen. Dat doen ze door bij iedere passage van grotere schepen dan er nu door de bestaande sluis kunnen, een percentage van de projectwaarde of enkele euro’s per ton aan ‘tol’ te betalen. “In totaal gaat het om alle vijfendertig tot veertig ondernemers die nu al per schip lading vervoeren en/of laten aanvoeren”, aldus Bert Weever, directeur/eigenaar van op- en overslagbedrijf Graansloot in Kampen. De ondernemer fungeert in het overleg over de verbreding van de Kornwerderzandsluis als woordvoerder voor de ondernemers op de Zuiderzeehaven en Haatlandhaven van Kampen. Hij is ervan overtuigd dat over vijf jaar de vlag uit kan. “Vanaf 2028 kunnen er coasters tot 5.000 ton (nu is dat nog ‘maar’ 1.500 ton) het IJsselmeer op komen.” En dat is vooral te danken aan de ondernemers zelf. Want in de oorspronkelijke renovatieplannen was helemaal geen ruimte voor een bredere sluis, vertelt hij.

Kansen
“Wat we zagen was een Afsluitdijk die gerenoveerd wordt, met een sluis die al heel lang een beperking is voor de ontwikkeling van het achterliggende gebied. Dat besef begon jaren geleden bij Sybrand de Vries in Makkum.” De Vries bouwt (door de jaren heen steeds grotere) hightech plezierjachten voor de allerrijksten der aarde; superjachten die het bedrijf naam en faam heeft gegeven en die zorgt voor hoogwaardige werkgelegenheid in de regio. “Die man heeft duizend man vast in dienst, met daarnaast nog heel veel banen extra die in een flexibele schil rondom het bedrijf hangen, maar ook bij toeleveranciers.” In eerste instantie was de roep van het bedrijfsleven om de sluis ook goed aan te pakken, aan dovemans oren besteed. Maar ‘wat begon als een Fries feestje’, werd gaandeweg een olievlek die zich uitsmeerde over omliggende provincies: Flevoland, Overijssel, Friesland en - in mindere mate - Noord-Holland.

Eiwittransitie
“De Vries Makkum, maar ook andere werven zoals Balk Shipyards Urk laten nu een heel stuk markt in het buitenland liggen. Schepen die terug zouden moeten komen voor refit, revisie, of onderhoud. In de toekomst kunnen die wel naar de werven komen. Dat levert veel extra omzet en werkgelegenheid op. Dat geldt ook voor Thecla Bodewes, de scheepswerf in Kampen. En gisteren had ik hier een partij aan tafel (Hull) die vanuit Engeland een lijndienst met coasters naar Kampen wil opzetten. Dat zijn van die voorbeelden die gaan ontstaan zodra het kip-ei-verhaal uit de lucht is. Op dat moment heb je ook de mogelijkheid om schepen van 5.000 ton vanuit Italië, Spanje en Oekraïne rechtstreeks naar het hart van Nederland - want dat is Kampen - te varen.
Voor zijn eigen bedrijf ziet hij veel kansen in de zogenoemde “eiwittransitie”: meelwormen. “Eiwitten worden nu nog grotendeels uit soja gemaakt. Dat wordt gekweekt in Brazilië, waar de regenwouden eraan gaan. Dus moeten we het dichter bij huis kweken. Op grote landbouwgebieden. Oekraïne is daar één van, maar ook Moldavië; landen met enorme landbouwarealen.” Zelf betaalt hij straks twee euro per ton voor ieder schip dat voorheen te groot was om door de sluis te komen. Voor een coaster van 5.000 ton betekent dat dus een “tol” van tien mille. “Maar natuurlijk berekenen we die prijs door naar onze klanten, dus ik zie het probleem niet zo.”

Nick de Vries