Johan van der Kolk.
Johan van der Kolk. Foto: Aangeleverd.

Column Ondernemen in Kampen “Wij mogen best een beetje trots zijn op ondernemend Kampen”

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen

Zelf ben ik opgegroeid in een eenvoudig en warm arbeidersgezin, wij hadden het niet superbreed, maar ik ben helemaal niets tekort gekomen. In de zomer gingen wij naar de camping in Balkbrug. Heerlijk de hele dag buiten spelen, mobieltjes en spelcomputers bestonden nog niet. Het credo binnen huize Van der Kolk was ‘als je wat wilt dan ga je er maar voor aan het werk’. 

En zo geschiedde het dat ik op mijn dertiende en buiten bij 5 graden onder nul, op een dam bij een tuinder, witlofwortels aan het sorteren was. Sorteermachines bestonden in die tijd klaarblijkelijk nog niet, de uitbetaling ging per veilingkist en in keiharde contante guldens. In een oud sigarenkistje van mijn vader kregen de guldens een veilig plekje. Hard werken werd ook toen al extra beloond, want hoe meer veilingkisten je had gevuld, hoe meer je had verdiend. Op mijn veertiende ging ik werken bij de tuinderij van de familie Wezenberg, ook wel ‘de Kloete’ genoemd.

Tegenwoordig zijn tuinders meestal gespecialiseerd in één product, bij ‘de Kloete’ was in die tijd nog wel afwisseling. Van sla en komkommers in de zomer, tot champignons en witlof in de winter. Uit school kon je bijna altijd komen werken, het werk en de verdiensten waren nooit klaar. Het ondernemen zat toen denk ik al in mijn bloed, want veel van mijn verdiende geld investeerde ik in de horeca, echter aan de verkeerde kant van de bar.

De meeste tuinders die ik kende waren hardwerkende ondernemers, die vooral niet met de kop boven het maaiveld wilden uitsteken. Want wat toch als iemand daar wat van vindt. In de basis een prima houding, maar ik heb geleerd dat je best een beetje trots mag zijn op je bedrijf en op de mensen die je in dienst hebt. Zelf ben ik enorm trots op het dertig koppig tellende team van BrugMedia. Ook ben ik trots op de vele freelancers die voor ons werken en niet vergeten de ruim 600 bezorgers die wekelijks al onze kranten bezorgen.

Afgelopen januari was de overdracht van de aandelen van mijn compagnon en mag ik mij enig aandeelhouder noemen. Ondanks de vele onzekerheden kijk ik met vertrouwen naar de toekomst. Iedereen kent BrugMedia van de kranten, terwijl wij met onze expertise in in marketing, online en offline reclame en communicatie heel veel bedrijven compleet ontzorgen. Van het beheren van de socialmediakanalen en websites van bedrijven tot de complete marketing en communicatie.

Als bedrijf zijn wij gegroeid en enorm veranderd, dat mogen wij best wat vaker vertellen. Zo ken ik nog veel meer ondernemers in Kampen, waarvan menigeen geen idee heeft wat ze allemaal doen. Het is behalve mooi om te lezen ook belangrijk, om je in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, je als bedrijf te profileren. Want als ondernemer wil je ook dat je medewerkers trots zijn op je bedrijf en dat meer mensen weten waar je voor staat als bedrijf. Want onbekend maakt nog steeds onbemind.

Alweer drie jaar geleden begonnen wij met Ondernemen in Kampen, een journalistieke uitgave, die wij per post verstuurden naar alle ondernemers in de gemeente Kampen. Een prima concept, echter kon niet héél Kampen lezen hoe mooi ondernemend Kampen is. 

Dus tijd voor verandering, voor je ligt* de eerste vernieuwde uitgave van Ondernemen in Kampen, niet meer per post, maar gewoon samen met De Brug huis-aan-huis verspreid. Zodat iedereen kan lezen hoe wij samen ondernemen in Kampen. Ook worden de verschillende artikelen via onze websites en socialmediakanalen verspreid, zodat niemand ondernemend Kampen kan ontgaan. Wij willen bedrijven en inwoners met elkaar in verbinding brengen, veel leesplezier toegewenst.

Ondernemende groet,
Johan van der Kolk
Directeur/ eigenaar BrugMedia

*Deze column verscheen eerder in de papieren editie van Ondernemen in Kampen.

Nick de Vries