Afbeelding
Aangeleverd

Waarom een brommobiel van GT Mobility ook voor ú een uitkomst is.

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

GT Mobility in Dronten verkoopt brommobielen. Het bedrijf verwacht dat meer en meer mensen een brommobiel gaan aanschaffen. Dat heeft niet eens zozeer te maken met de vergrijzing, maar vooral met het feit dat een brommobiel relatief goedkoop is en de nieuwe modellen van alle gemakken zijn voorzien. Ze lijken steeds meer op auto’s.

Het bedrijf van Jan van de Grift en Arjan Huisman is sinds 2018 gevestigd in Dronten. Beide heren hebben niet alleen ouderen als klant. Ze helpen ook jongeren, die bijvoorbeeld door een bepaalde aandoening geen auto mogen rijden of moeite hebben met het halen van hun rijbewijs. Ook 16-plussers die comfortabel willen rijden in een brommobiel. Voor die jongeren is het vaak een luxe vervoermiddel. Ouderen die bij GT Mobility aankloppen, zijn vaak mensen die geen auto meer kunnen of mogen rijden. Ook zijn er klanten die altijd op een scooter hebben gereden en op hogere leeftijd toch liever droog zitten: „Je kunt met een brommobiel de deur uit zonder nat te worden.” Daarnaast zijn er steeds meer mensen die een brommobiel kopen als tweede auto.

Al die doelgroepen kunnen bij GT Mobility terecht. „Want wij hebben de grootste voorraad van Midden-Nederland”, zegt Arjan trots. Het bedrijf is dealer van Ligier en Microcar, twee toonaangevende merken uit Frankrijk die in Nederland samen marktleider zijn. Beide fabrikanten hebben twee types. De keuze is echter veel groter omdat er allerlei uitvoeringen zijn, van sober tot ongekend luxe.

Sommige sportieve automobilisten praten nog wel eens denigrerend over brommobielen. Lachend wijst Arjan Huisman erop dat Guy Ligier, de grondlegger van het bedrijf, een Formule 1-racer was. Alle modellen heeft hij genoemd naar zijn teamgenoot Jo Schlesser, die in 1968 overleed tijdens de Grand Prix van Frankrijk. De huidige twee modellen van Ligier zijn de JS50 en de JS60.

Terug naar de basis. Wat is een brommobiel precies? „Je kunt het ’t makkelijkst omschrijven als vierwielige brommer”, legt Jan uit. Het zijn tweepersoons voertuigen, waarvoor grofweg dezelfde regels gelden als voor personenauto’s. „Je moet dus gewoon je gordel dragen en je mag niet op het fietspad rijden.”

Het grote verschil met een personenauto is de maximum snelheid van 45 kilometer per uur rijden. Vanwege deze snelheid mag je niet op snelwegen en autowegen rijden. De lage snelheid maakt het ook veiliger.

GT Mobility verkoopt ook occasions, nieuwe en gebruikte scootmobielen, rolstoelen en rollators. Gemeentes bieden deze eveneens aan via de Wmo, maar Huisman en Van de Grift merken dat er een toenemende belangstelling voor hun producten is, omdat de keuzemogelijkheden bij gemeenten heel beperkt zijn. Al met al merken ze bij GT Mobility dat meer en meer mensen hen weten te vinden. Ze begrijpen dat wel: „Een brommobiel, scootmobiel of rollator haalt je uit je sociale isolement. Klanten die nooit ergens kwamen, komen opeens weer onder de mensen. En dat is onbetaalbaar.”

Verdere Informatie

Haal- en brengservice en proefrit aan huis
„Wij zijn laagdrempelig, mensen voelen zich hier thuis”, benadrukt Arjan Huisman. GT Mobility hanteert een haal- en brengservice en bij belangstellenden komt het bedrijf aan huis voor een vrijblijvende proefrit.

GT Mobility is gevestigd aan Houtwijk 49, op wandelafstand van het station in Dronten. Voor de Kampenaren benadrukt Huisman dat Dronten om de hoek is: „Met de auto zit je er binnen vijftien minuten.”

Financiële voordelen van een brommobiel
Geen wegenbelasting, geen jaarlijkse keuring en een verbruik van ongeveer 1 op 30. Dat zijn enkele van de financiële voordelen van een brommobiel ten opzichte van een auto. „Het is voor veel mensen reden om een brommobiel aan te schaffen als tweede auto”, weet Jan van de Grift, die ook verschillende lease-mogelijkheden biedt. Het voertuig moet uiteraard wel verzekerd worden.

Geen autorijbewijs nodig
Je mag in een brommobiel rijden vanaf 16 jaar. Wel heb je een AM-rijbewijs nodig, in de volksmond een ‘brommer-rijbewijs’. Mensen die bijvoorbeeld hun autorijbewijs hebben laten verlopen of zijn afgekeurd, kunnen dat rijbewijs in het gemeentehuis laten omzetten naar AM. Dit brommer-rijbewijs blijft altijd geldig en hoeft dus nooit te worden verlengd.

Ontzettend luxe uitgerust
Brommobielen doen in veel gevallen niet onder voor een auto”, meldt GT Mobility. De nieuwste modellen hebben allerlei moderne snufjes, waaronder stuurbekrachtiging, automatische versnellingsbak, elektrisch bedienbare ruiten, multimediasysteem, airco, achteruitrijcamera en parkeersensoren.

Verder hebben de modellen van Ligier en Microcar een vrij grote kofferbak, waardoor je makkelijk je rolstoel, rollator of je boodschappen kunt meenemen.

GT Mobility is op wandelafstand van het station in Dronten. Voor de Kampenaren benadrukt Huisman dat Dronten om de hoek is: „Met de auto zit je er binnen vijftien minuten.”

GT Mobility is gevestigd aan Houtwijk 49 in Dronten. Het bedrijf is op maandag tot en met vrijdag geopend van 9:30 tot 17 uur en op zaterdag op afspraak. Tel. 0321 - 745 912.

Afbeelding
Django Wagner zegt af voor Sail Kampen 2024 en wordt vervangen door Henk Dissel Algemeen 6 uur geleden
Ook bij regen houdt je het droog bij Sail Kampen 2024.
Enorme paraplus boven evenemententerrein houden bezoekers Sail Kampen 2024 droog Algemeen 7 uur geleden
Afbeelding
Luchtbeelden tonen opbouw indrukwekkend evenemententerrein van Sail Kampen 2024 Algemeen 9 uur geleden
Afbeelding
Leg jij het gevoel van Sail Kampen 2024 vast op foto? Stuur je foto in en win. Algemeen 17 uur geleden
Afbeelding
Wie wil De Brug bezorgen in de binnenstad van Kampen? (En enkele andere wijken) Algemeen 18 uur geleden
Afbeelding
Verblijf Oekraïners in samenleving komt in nieuwe fase Algemeen 18 uur geleden
Broederkerk
Regiobijeenkomst van stichting 'Kom over en help' Algemeen 19 uur geleden
Wethouder Richard Boddeus neemt de handtekeningen in ontvangst
Actiegroep Muziekpad bestendigt protest met honderden handtekeningen Algemeen 27 mrt, 23:23
Een eigen moestuin; Alex oefende er in Kampen al mee, maar straks heeft hij een immense moestuin voor eigen biologische teelt (foto: Attest Communicatie)
Freelancer De Brug vertrekt naar Bulgarije (8): Natuurlijk wil ik ook een eigen moestuin Algemeen 27 mrt, 15:57