Afbeelding

Goede voornemens 2015!

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Mijn werkkamer lijkt deze week op een ontploft archief. Werkelijk overal liggen aantekeningen en ordners van nog af te werken dossiers. Adviezen welke nog uitgewerkt moeten worden en dan belt er een ondernemer of ik eens langs wil komen om te kijken of ik iets voor zijn onderneming kan betekenen. Natuurlijk heeft hij een adviseur maar hij mist dynamiek en wil graag weten waarom sommige ondernemingen succesvol zijn en anderen minder. Hij verwacht dat ik daar meer over kan vertellen. We maken een afspraak en ik verdiep me weer in het werk dat nog niet van mijn bureau is verdwenen.

Die avond denk ik nog eens terug aan het gesprek. Wanneer is een onderneming succesvol? Wat maakt dat de ene ondernemer succesvol is en de andere minder? Waarschijnlijk zijn dit vragen die iedere ondernemer zichzelf wel eens stelt.
Als ondernemer ben je constant bezig met keuzes maken en beslissingen nemen. Het gevolg kan zijn dat je door alle twijfel geen keuze durft te maken. Of je maakt wel keuzes, maar door drukte kom je niet toe aan de uitvoering ervan.

De twijfel en besluiteloosheid kan toeslaan op allerlei vlakken. Je blijft twijfelen over een verandering waardoor hij er uiteindelijk niet, of pas na jaren, komt.
Wees je bewust van het feit dat succesvol ondernemen vraagt om uitvoering van plannen. In luchtkastelen kun je immers niet wonen!

Alle succesvolle ondernemers zijn een kei in het daadwerkelijk uitvoeren van wat zij bedacht hebben. Je krijgt je onderneming alleen naar een hoger plan als je de stappen die daarvoor nodig zijn niet alleen bedenkt, maar ook daadwerkelijk zet.

Het is goed om een aantal uur per week je volledig te concentreren op de ontwikkeling van je bedrijf. Ontwikkel in die tijd je nieuwe diensten of producten, ga bezig met het aantrekken van klanten of ontwikkel je merk. (branding, Google er maar eens op) Belangrijk is hierbij dat je deze tijd NIET gebruikt om op korte termijn rendement te realiseren.

Neem niet teveel hooi op je ondernemersvork. Teveel projecten naast elkaar leiden er toe dat geen van je plannen tot volledige uitvoering wordt gebracht. Voor een gemiddelde ondernemer zijn drie plannen naast elkaar al meer dan genoeg.
Plannen die in de lucht blijven hangen omdat je ze ooit wilt doen, hebben weinig kans om succesvol te worden. Met een streefdatum help je jezelf om bepaalde acties en projecten niet langer uit te stellen maar om ze aan te pakken.
Succesvol ondernemen wordt dus voor een groot deel bepaald door je plannen en ideeën ten uitvoer te brengen. Alleen door structureel over te gaan tot uitvoering van je plannen maak je de stappen die nodig zijn om je bedrijf succesvol te doen zijn.

Ongetwijfeld zal het niet altijd vanzelf gaan. Ondernemen doe je met vallen en opstaan. Het hoort er bij maar het is niet het enige. Wat minstens even belangrijk is: staan en opvallen.

Mijn conclusie: Vanaf 2015 ga ik alles anders doen. Ik ga mijn bureau opruimen. Mijn werk af maken en niet meer dan drie projecten tegelijk oppakken.

Of word ik nu weer gestuurd door twijfel en besluiteloosheid ?. Ik wacht 2015 niet af, ik begin vandaag!!! Wat worden uw acties?

Succes met succesvol ondernemen.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.