Afbeelding
Aangeleverd

Juridisch advies bij zoekgeraakte pakketten

Partnerbijdrages

De feestdagen staan voor de deur waardoor consumenten massaal cadeaus inslaan voor familie en vrienden. Zeker door de corona situatie heeft het online bestellen een enorme vlucht genomen; in 2020 werden maar liefst 778 miljoen pakketjes bij webshops besteld. Door deze enorme drukte gaat het helaas wel eens mis bij de bezorging. Zo worden bijna 1 op de 10 bestellingen niet op tijd afgeleverd. Wat kun je doen op het moment dat je bestelde bankstel, designer tas of feestjurk niet afgeleverd wordt? In dit artikel krijg je juridisch advies over pakketten die zoekgeraakt zijn. 

De afleverdatum en je kwijtgeraakte pakket

Als je een product bestelt bij een webshop, zijn er verschillende soorten afspraken mogelijk over de afleverdatum. Zo spreek je bijvoorbeeld een vaste afleverdatum af, hanteert de webshop een verwachte levertijd of wordt er geen afleverdatum afgesproken. Per situatie gelden er verschillende scenario’s over hoe te handelen bij een kwijtgeraakt pakket:

  • Een vaste afleverdatum
    Je hebt een bestelling geplaatst voor een bepaalde vaste afleverdatum, bijvoorbeeld voor de verjaardag van je kind of het jubileum van je huwelijksdag. Wordt het pakket niet op die datum geleverd en wil je het product later ook niet meer ontvangen? In dat geval mag je het koopcontract direct ontbinden. Als je al een deel of het volledige aankoopbedrag had betaald, moet de webshop dit geld terugstorten. Als je het product toch wilt hebben, dien je een aangetekende brief te versturen aan de webshop waarin je aangeeft dat je het product alsnog wilt hebben. Je geeft ze vervolgens een termijn waarbinnen je het artikel wilt ontvangen. Geeft de webwinkel niet thuis? Dan ontbind je alsnog de koopovereenkomst. 
  • Een verwachte levertijd
     Een andere optie is dat je met de webshop een verwachte levertijd afspreekt. Zo staat er bijvoorbeeld in de koopovereenkomst dat je bestelde bankstel binnen zes weken geleverd wordt. Of dat je designertas na twee weken wordt bezorgd. Dit wordt de vermoedelijke of verwachte levertijd genoemd. Ontvang je het artikel niet binnen deze levertijd? Dan dien je de webshop allereerst meer tijd te geven om alsnog aan de levering te voldoen. Hoe lang deze extra tijd is, is afhankelijk van de eerdere levertijd en het soort product dat bezorgd wordt. Essentieel is wel dat je de webshop in een aangetekende brief of e-mail laat weten binnen welke tijd je verlangt dat het artikel alsnog wordt bezorgd. Heb je na deze periode nog steeds geen pakket ontvangen? Dan kun je het koopcontract ontbinden met een aangetekende brief of e-mail en het aankoopbedrag terugeisen.
  • Geen levertijd of leverdatum afgesproken
     Is er geen verwachte levertijd of vaste leverdatum met de webshop afgesproken? In dat geval dient de webshop binnen 30 dagen het artikel te bezorgen. Dit is de levertijd die wettelijk is vastgesteld. Als de webshop binnen deze termijn niet levert, dien je de webshop met een aangetekende brief of e-mail te verzoeken om alsnog het artikel te leveren. Als je hierop nog steeds niet ontvangt, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden en het vooruitbetaalde aankoopbedrag terugeisen.

 

Hoe te handelen als de webshop niet meewerkt

Krijg je maar geen reactie van de webshop, blijft de kwestie zich voortslepen en ontvang je geen geld terug? In dat geval kun je een aantal stappen ondernemen:

  • Dien een klacht in bij een geschillencommissie
     Is de webshop aangesloten bij een geschillencommissie, zoals de Geschillencommissie Webshop of Thuiswinkel? Dit vind je terug op de websites van de geschillencommissies. De webshop kan zowel direct als via een brancheorganisatie bij de geschillencommissie aangesloten zijn. Dien vervolgens een klacht in bij de betreffende geschillencommissie over het kwijtgeraakte pakket en de handelwijze van de webshop. De commissie zal oordelen wie er gelijk heeft in dit geschil.
  • Dien een klacht in bij de Online Dispute Resolution
     Betreft het een webshop binnen de Europese Unie? Dan kun je ook een klacht indienen bij de Online Dispute Resolution, de ODR. Dit Europese platform is opgezet voor consumenten, zodat zij hun klachten bij Europese webshops kunnen aangeven. Door middel van bemiddeling tussen consument en webshop wordt getracht een oplossing voor het geschil te vinden.
  • Begin een juridisch proces via je rechtsbijstandverzekering
     Beschik je over een rechtsbijstandverzekering? In dat geval kun je bij je verzekering om juridisch advies vragen om een rechtszaak tegen de webshop aan te spannen. Veel consumenten zien hier echter vanaf gezien de eventuele hoge kosten. Laat je dus van tevoren goed inlichten over de eventuele bedragen die hiermee gemoeid zijn.
  • Vraag kosteloos juridisch advies aan bij de Consumentenbond
    Voor onafhankelijk en betrouwbaar juridisch advies is de Consumentenbond een aanrader. Voor leden geven zij kosteloos juridisch advies over kwesties rondom webshops. Ze geven gratis informatie over je rechten, helpen je bij het opstellen van een aangetekende brief aan de webshop en adviseren je over de te nemen juridische stappen.