Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Gezond eten – waar begin je?

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Gezond eten houdt niet in dat je strenge beperkingen oplegt, een kunstmatig slank postuur aanhoudt, of jezelf je lievelingseten ontzegt. Het gaat er meer om je goed te voelen, meer energie te hebben, je gezondheid te verbeteren, en je mentaliteit ook.

Het hoeft niet moeilijk te zijn om gezond te eten. Je bent niet de enige als je je overweldigd voelt door al het tegenstrijdige voedings- en dieetadvies dat er is. Het lijkt wel of voor elke deskundige die zegt dat een bepaalde keuken gezond is, er een andere is die precies het tegenovergestelde beweert. Het is een feit dat, hoewel bepaalde afzonderlijke maaltijden of mineralen de stemming blijken te verbeteren, het je totale voedingspatroon is dat het meeste telt. Als het haalbaar is, moet echt en vers voedsel gegeten worden in plaats van bewerkt voedsel als onderdeel van een evenwichtige voeding. Het eten van voedsel dat zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke staat ligt, kan een belangrijke invloed hebben op hoe je denkt, eruit ziet en je voelt.

De fundamenten van een gezond dieet

Hoewel sommige extreme diëten misschien anders aangeven, vereist het behoud van een gezond lichaam een mix van eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen in onze maaltijden. Je hoeft niet bepaalde voedselgroepen uit je dieet te schrappen; kies in plaats daarvan de gezondste selecties uit elke groep.

Ook op de The Kitchenary Lab website vind je allerlei manieren om lekker én gezond te eten.

Eiwit biedt je de energie om op te staan en te gaan - en op te blijven - terwijl het ook je stemming en cognitieve prestaties stimuleert. Mensen met nierziekten kunnen schade ondervinden van te veel eiwit, maar nieuwe studie toont aan dat velen van ons, vooral als we ouder worden, extra hoogwaardig eiwit nodig hebben. Dat betekent niet dat je meer dierlijke producten moet consumeren; een scala van plantaardige eiwitbronnen gedurende de dag kan je lichaam voorzien van alle noodzakelijke aminozuren die het nodig heeft.

Lekker uit eten of gezond koken, waar je ook voor kiest, zorg dat je genoeg eiwit binnenkrijgt.

Vet. Vet is niet allemaal hetzelfde

Goede vetten bewaren je hersenen en hart, maar slechte vetten kunnen je dieet verpesten en je risico op bepaalde kwalen verhogen. Gezonde vetten, zoals omega-3 vetzuren, zijn essentieel voor je lichamelijk en geestelijk welzijn. Het verhogen van je inname van goede vetten kan je stemming en welzijn verbeteren, en je zelfs helpen gewicht te verliezen.

Vezels. Granen, fruit, groenten, noten en bonen zijn rijk aan voedingsvezels, die je kunnen helpen regelmatig te blijven en je risico op hartziekten, beroerte en diabetes te verminderen. Het kan je ook helpen gewicht te verminderen en je huid te verbeteren.

Calcium. Te weinig calcium in je voeding krijgen kan naast osteoporose ook angst, somberheid en slaapproblemen veroorzaken. Het is belangrijk om calciumrijke voedingsmiddelen in je dieet op te nemen, calcium verlagende voedingsmiddelen te minimaliseren, en voldoende magnesium en vitamine D en K binnen te krijgen om calcium te helpen zijn werk te doen, ongeacht leeftijd of geslacht.

Gezond eten klinkt als een hele uitdaging, maar dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Koolhydraten zijn een van de voornaamste energiebronnen van je lichaam

Maar in plaats van zoetigheden en geraffineerde koolhydraten moet het grootste deel van je koolhydraten komen van complexe, onbewerkte koolhydraten (groenten, volle granen, en fruit). Minder snoeien in wit brood, gebak, koolhydraten en suiker helpt je snelle bloedsuikerpieken, stemmings- en energieschommelingen, en vetophoping, vooral rond je middelste lichaamsdeel, te voorkomen.

Voor een optimale gezondheid en voeding is een evenwichtige voeding van vitaal belang

Het behoedt je voor hartziekten, diabetes en kanker, naast andere chronische niet-overdraagbare ziekten. Een gezonde voeding vereist een verscheidenheid aan voedingsmiddelen en een vermindering van natrium, koolhydraten, verzadigde en industrieel gegenereerde transvetten.