Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Waarom de Iveco Daily een buitenbeentje is onder de bestelwagens

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

De Iveco Daily is een model dat al sinds 1978 verkrijgbaar is. Het model is nog altijd een van de populairste bestelwagens van Nederland. Dit is zeker niet zonder reden. De Iveco Daily is immers een buitenbeentje onder de bestelwagens. Het is immers een bestelbus dat gebouwd is op een onderstel van een vrachtauto. Daarnaast is het Italiaanse merk ook nog eens onderscheidend door een aardgas alternatief aan te bieden. Wat mag je verwachten van zo’n “cross-over”’ onder de bedrijfsauto’s? In dit artikel ontdek je het antwoord.

Iveco kiest met de Daily zijn eigen weg

Iveco heeft met de Daily duidelijk zijn eigen weg gekozen. Het model is immers op meerdere manieren onderscheidend. Het betreft hier een bestelauto die voorzien is van een ladderchassis wat de bestelwagen het karakter van een truck geeft. De Iveco Daily richt zich met zijn ladderchassis, aandrijflijnen en bouw duidelijk op het zwaardere werk in het segment van de grote bestelbussen. De nieuwste Iveco Daily modellen zijn zelfs voorzien van een Air Pro-onderstel. Dit is een nieuw pneumatisch veersysteem wat ervoor zorgt dat de Iveco Daily nog beter weggedrag heeft als de auto zwaar beladen is. Daarnaast komt het nieuwe veersysteem het comfort ten goede en is het mogelijk om de Daily wat lager op de poten te zetten om het in- en uitladen te vergemakkelijken.

Hoe Iveco de duurzame route kiest

Dat Iveco ook voor de duurzame route kiest, blijkt uit het feit dat er ook Daily modellen verkrijgbaar zijn met een aardgas aandrijving (CNG). Dit aardgas initiatief wordt aangeboden onder de naam “Natural Power”. De natural Power modellen zijn de volgende stap in de duurzame ontwikkeling na de Daily Electric. Iveco draagt graag zijn steentje bij aan het “groener bestelwagen rijden”.

Iveco Daily doet je denken aan het rijden in een vrachtwagen

Uit de Iveco Daily specificaties blijkt dat deze bestelwagen uitstekend geschikt is voor het zwaardere werk. De bladveren en het zware onderstel doen je tijdens het rijden denken dat je in een kleine vrachtwagen zit. De Daily is een achterwielaangedreven model en is geschikt voor het trekken van 3,5 ton. Je kunt de keuze maken voor een model met een laadruimte van 7,3 m³ tot maar liefst 19,6 m³. De auto staat (doordat het voertuig is gebouwd op een vrachtwagen onderstel) wat hoger op de wielen. De laadruimte is desondanks goed bereikbaar. De bestelwagen is immers (net als bij vrachtwagens het geval is) voorzien van stevige opstaptreden aan weerszijden van de auto. Hiermee wordt dit “probleem” voor een groot deel opgelost. Het rijden in een Iveco Daily occasion doet je wellicht denken aan het rijden in een vrachtwagen en dat is exact wat het Italiaanse merk met dit model voor ogen heeft.