Luchthaven Lelystad heeft negatieve gevolgen voor Kamper bedrijven

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

(door Michiel Satink)KAMPEN – De extra uitstoot van stikstof door vliegtuigen die over de gemeente Kampen vliegen op weg naar de uitgebreide luchthaven Lelystad kan ondernemers hier in de knel brengen. “Het wordt voor bedrijven op termijn nog moeilijker om een uitbreiding te realiseren”, stelt de gemeente in haar zienswijze.Sinds de bekendmaking van de aanvliegroutes naar en van de uit te breiden luchthaven Lelystad staat Kampen ‘op zijn achterste benen’. Maar hoe hard Kampen ook probeert die getekende aanvliegroutes uit te gummen, ze lijken niet met potlood maar met inkt op papier gezet. In een officieel schrijven geeft de gemeente aan dat het uitleg wil over die vliegroutes. De gemeente ziet graag een variant uitgewerkt met vliegroutes ten noorden van Kampen. Volgens de plannenmakers zou die route echter niet mogelijk zijn omdat daar een militair oefengebied ligt. Maar wat is het belang van enkele incidentele militaire oefenvluchten als daardoor het vliegverkeer over woonwijken moet, vraagt de gemeente zich simpel vertaald af.Er is de laatste jaren vaak gezegd dat de nieuwe luchthaven ook positieve gevolgen heeft voor deze gemeente. Die zouden economisch van aard zijn. “Kampen is al een logistiek knooppunt”, zegt wethouder Geert Meijering (Economie) desgevraagd. “Duidelijk is dat het economisch van meerwaarde is als een grote luchthaven in de nabijheid wordt aangelegd.” Veel concreter kan Meijering het niet aangeven. Recente onderzoeken op dit terrein zijn bij de gemeente Kampen niet bekend. Uit de zienswijze van de gemeente blijkt bovendien dat gevreesd wordt voor juist negatieve gevolgen voor de economie van Kampen. Vliegtuigen stoten stikstof uit. Bedrijven doen dat ook. Die vliegtuigen zorgen ervoor dat er meer stikstof op Kamper grondgebied wordt uitgestoten, waardoor er ‘minder’ overblijft voor de ondernemers en “waardoor het voor individuele bedrijven in onze gemeente op termijn nog moeilijker wordt om een uitbreiding te realiseren”, staat in de zienswijze te lezen. Bedrijven op de Zuiderzeehaven hebben nu al moeite om aan de strenge stikstofregels te voldoen, zeggen ingewijden. De provincie schijnt al maanden bezig te zijn om dit op de rails te krijgen. Nu komt het probleem met de uitstoot van vliegtuigen er mogelijk bij. LTO Noord heeft nog geen standpunt opgevat in dit dossier. “We gaan met de gemeente om tafel. Als dit probleem speelt, is het iets dat niet alleen door deze gemeente maar regionaal opgepakt moet worden”, zegt Antoon Kanis, voorzitter LTO Noord van afdeling West-Overijssel. Op dit specifieke probleem wil hij nog niet ingaan. In het algemeen geldt dat elk boerenbedrijf te maken heeft een plafond wat betreft stikstof-uitstoot. Dieren produceren mest en zorgen zo voor uitstoot van stikstof. Boeren die naast een Natura 2000-gebied gevestigd zijn, hebben te maken met strengere regels dan boeren die dat niet zijn.De gemeente Kampen heeft met het Kampereiland mogelijk het grootste aaneengesloten pachtgebied van Nederland. Goed voor een flinke bron van inkomsten. Melkkoeien stoten stikstof uit en het gebied ligt langs een Natura 2000-gebied: de uiterwaarden van de IJssel. Als de toegestane uitstoot van stikstof door deze bedrijven verder terug moet omdat vliegtuigen zorgen voor meer uitstoot in dit gebied, kan dat flinke gevolgen hebben in de bedrijfsvoering. De rijksoverheid moet aantonen dat de vliegtuigen geen negatieve effecten heeft op het natuurgebied, vindt het college. De gemeente wil voorkomen dat het Rijk met twee maten meet. Bedrijven worden in het kader van de Natuurbeschermingswet op slot gezet, terwijl het Rijk zelf een bedrijf – vliegveld Lelystad – uitbreidt waar per saldo veel meer stikstof wordt uitgestoten. Lelystad Airport moet de groei van de in de knel komende luchthaven Schiphol opvangen. Naar verwachting stijgt het aantal vliegbewegingen (landen en opstijgen) tot 2032 tot jaarlijks 25.000 en in de jaren erna mogelijk tot 45.000. Tegen het Ontwerp Luchthavenbesluit kan tot 31 juli een zienswijze worden ingediend.De bedrijven op Zuiderzeehaven (niet persé die op de foto) hebben nu al moeite om aan de stikstofregels te voldoen. Foto: Pedro Sluiter.