Afbeelding
Gerard Meijeringh

Nikai 4 Life gaat uitdaging aan op de Italiaanse alpenreus Passa dello Stelvio

· leestijd 2 minuten Sport

(door Gerard Meijeringh)

KAMPEN - Stichting Nikai 4 Life bestaat anderhalf jaar en heeft al heel wat geld binnengehaald voor onderzoek naar Rhabdoïde kinderkanker via allerlei acties. Volgend jaar staat er wel een heel bijzonder project op het programma. Nikai 4Life, Eddie Sevink (eigenaar van Run2Day Zwolle) en Warmtelopers Zwolle bundelen de krachten en doen op 29 augustus samen mee aan Stelvio for Live 2000, waarbij fietsend, wandelend of hardlopend de indrukwekkende Passa dello Stelvio worden beklommen voor het goede doel. Een deel van de opbrengst is bestemd voor Stichting Nikai 4 Life.

In december 2017 overleed Nikai Kroes aan zeldzame vorm van kinderkanker. Een half jaar later werd de stichting Nikai 4 Life opgericht door de ouders Arjan en Marrie Kroes met als doel om geld in te zamelen om onderzoek naar Rhabdoïde kinderkanker mogelijk te maken.

Veel geld voor onderzoek

In anderhalf jaar tijd is er enorm veel gebeurd. In totaal is er maar liefst 100.000 euro voor onderzoek gedoneerd. Het volgende doel is het ondersteunen van een ander onderzoek, waar ook een duurprijskaartje aan hangt. De eerste 50.000 euro is inmiddels binnen. “We hebben rechtstreeks contact met de hoofdonderzoeker. We krijgen een heldere uitleg en dan krijg je het gevoel dat alles weldegelijk van grote waarde is”, zegt Arjan Kroeze.

Uitzonderingspositie

Het geeft de initiatiefnemers van Stichting Nikai 4 Life de kracht om door te gaan met inzamelen van geld. De beklimming van de Italiaanse reus Passa dello Stelvio is een nieuwe uitdaging. Eddie Sevink organiseert al jaren Stelvio for Live, waarbij geld wordt ingezameld voor het goede doel Barcode 4 Life. Deze stichting zet zich in voor een individuele behandeling op maat voor elke kankerpatiënt in Nederland. Jan Bakker is de oprichter van Warmlopers. Dit is een hardloopgroep die in beweging is voor verschillende goede doelen. Sevink en Bakker waren de oprichters van Stelvio for Life. Na een onderonsje tussen Eddie Sevink, Jan Bakker en Arjan Kroes werd besloten dat Stichting Nikai 4 Life ook deel gaat uitmaken van de Stelvio4Life editie 2020. Daarnaast komt Nikai 4 Life met een eigen team in actie. De helft van de opbrengst van dit team gaat naar Nikai4Life, de andere helft naar Barcode4Life. “We zijn in een uitzonderingspositie gebracht. Het is fantastisch dat dit is gecreëerd”, aldus Arjan Kroes.

Deelnemers gevraagd

Stichting Nikai 4 Life is op zoek naar mensen die namens de stichting mee willen doen aan Stelvio for Life. Het is de bedoeling dat elke deelnemer op zoek gaat naar sponsors en een bepaald bedrag inbrengt. Het streefbedrag is 1.533 euro. Daarnaast betaalt iedere wielrenner, wandelaar of hardloper 50 euro inschrijfgeld. Bij Stelvio for Life is er in totaal ruimte voor 650 deelnemers. Wanneer elke deelnemer 1533 euro binnenbrengt, bedraagt de opbrengst in totaal een miljoen euro.

Pittige klus

Het bedwingen van de Passa dello Stelvio is een pittige klus. Het hoogteverschil bedraagt maar liefst 1.533 euro (vandaar streefbedrag 1.533 euro sponsorgeld) en het stijgingspercentage is maximaal 12,1 procent. De afstand bedraagt 21,1 kilometer en de berg herbergt maar liefst veertig haarspeldbochten. Tijdens Stelvio for Life kunnen deelnemers kiezen voor fietsen, wandelen of hardlopen. Arjan Kroeze heeft inmiddels toegezegd dat hij mee gaat doen. “Ik ga de uitdaging op de fiets aan. Het wordt zwaar. De Passa dello Stelvio is langer en hoger dan de Mont Ventoux of de Alpe d’Huez, echt een grote uitdaging. Maar ik ben van Eddie gehoord dat iedereen het doet met een lach en een traan.”

Informatieavond

In februari/maart volgend jaar houdt Stichting Nikai 4 Life een informatieavond over Stelvio for Life. De precieze informatie over het tijdstip en datum volgen laten en wordt gecommuniceerd via de site www.nikai4life.nl. Belangstellenden kunnen zich nu al opgeven. Dat kan via info@nikai4life.nl.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.