Afbeelding
Aangeleverd.

Almere College zet in op het talent van iedere leerling

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

Ontdekken waar je talenten liggen en die uitdiepen, uitgedaagd worden in waar jij goed in bent, persoonlijke aandacht in een veilige omgeving: het gepersonaliseerd leren op het Almere College slaat aan en werkt. Daar is de school trots op. Hoe werkt dit in de praktijk?

Gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren wordt gegeven op de locaties Marinus Post (mavo/havo/vwo) en VIA (vmbo-basis-kaderberoepsgerichte leerweg). In het kort: bij gepersonaliseerd leren krijgt iedere leerling een coach, die het leerproces van de leerling begeleidt. Samen worden wekelijks de leerdoelen doorgenomen: wat ging goed, wat kan beter? Welk vak heeft extra aandacht nodig, welk vak vraagt om meer uitdaging? Er wordt een planning gemaakt voor de komende week. Er zijn klassikale lessen, maar er is ook individuele begeleiding. ‘De leerling staat zelf aan het roer. Je coach ondersteunt je daarbij waar nodig. Elke klas heeft twee coaches. En in het eerste jaar houd je drie keer en in het tweede jaar twee keer een presentatie voor je coach en je ouders, met wat je die periode allemaal geleerd hebt,’ zegt coach en docent Lydia Pragt.

Leerlingen groeien
Zij vindt het prachtig om te zien wat het effect is op haar leerlingen. ‘Het vraagt wat van je, want je moet zelf leren plannen. Maar wij helpen daarbij. En het werkt. Je ziet leerlingen groeien in hun zelfstandigheid, je ziet ze trots worden op de dingen die ze doen en leren. Je ziet dat ze hun talenten ontdekken en leren ontwikkelen. Je ziet ze groeien als mens. En dat maakt ons ook weer trots.’
‘In de eerste twee jaar hoef je nog geen keuze te maken voor de richting die je op gaat,’ zegt afdelingsleider Marie-Claire Visser. ‘Het betekent dat je twee jaar de tijd hebt te ontdekken welk niveau je aan kunt of welke richting je op wil.’
Het gepersonaliseerd leren geeft bovendien de mogelijkheid het lesaanbod af te stemmen op de individuele leerling. ‘Een leerling die goed is in wiskunde, maar moeite heeft met Engels, kan meer tijd aan dat vak besteden. Maar het kan ook betekenen dat hij of zij wiskunde op een hoger niveau gaat volgen. Dat is ook goed voor je ontwikkeling. Je leert je in te zetten voor iets dat je leuk vindt en je wordt daarin uitgedaagd,’ zegt Lydia.

Veilige omgeving
Elke dag wordt klassikaal geopend door de coach. ‘In hetzelfde lokaal, je eigen veilige omgeving,’ zegt Ard. Daarna zijn er klassikale lessen of gaan leerlingen zelf aan de slag met hun leerdoelen voor die week, via de digitale leeromgeving. De coach en vakdocenten zijn er om te helpen of individueel een zetje in de goede richting te geven als dat nodig is.

Plusprogramma voor vwo’ers
‘Vwo-leerlingen die meer aankunnen gaan we komend schooljaar een plusprogramma aanbieden,’ vult Marie-Claire aan. ‘Omdat zij zich snel de lesstof eigen maken, is er ruimte voor verdieping met extra modules. Denk aan Cambridge English, filosofie, klassieke talen en culturen, science en programmeren.’

Voorsprong voor vervolg
‘Zelfstandigheid, jezelf beter leren kennen, weten waar je naartoe wil, dat zijn de plussen die leerlingen meenemen van dit systeem.’ Bovendien, benadrukt Ard, sluit dit systeem veel beter aan bij hoe er al les wordt gegeven op basisscholen. ‘Dat maakt dat de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs veel minder groot is en kinderen daar dus minder moeite mee hebben.’

Ook voor het vervolg is gepersonaliseerd leren waardevol. ‘Of je nou na het behalen van je startkwalificatie gaat werken of verder gaat studeren aan het mbo, hbo of de universiteit: de competenties die je bij ons hebt geleerd, maken dat je daar al op bent voorbereid en geven je een voorsprong,’ weet Marie-Claire.

Open dagen
In januari zijn er weer open dagen op Marinus Post (13 januari) en VIA (20 januari). Als de coronaregels het toestaan vinden deze coronaproof plaats op de school en anders online. Kijk voor meer informatie op: www.almerecollege.nl/

Sportactieve school
‘We hebben prachtige sportfaciliteiten op beide locaties. We gaan meer sporten aanbieden. Hockey, atletiek, volleybal bijvoorbeeld, maar ook klimmen en skaten. Een breed palet. In LO1 (lichamelijke opvoeding) kunnen leerlingen kennismaken met deze sporten, in LO2 worden er ook clinics in gegeven, waardoor ze meer de diepte ingaan of nieuwe sporten leren kennen’, zegt Ard de Graaf. Het uiteindelijke doel is dat er ook examen in kan worden gedaan, door de leerlingen die straks in het eerste leerjaar beginnen. Lydia Pragt: ‘Sport is iets wat heel erg past bij het gepersonaliseerd leren. Teamwork, doelen stellen, je talenten ontdekken, dat zit er allemaal in. Maar ook coachen, het met elkaar een toernooi organiseren, scheidsrechteren. Je ontwikkelt er vaardigheden die ook in een hele andere carrière in een heel ander vakgebied van pas kunnen komen.’ 

Afbeelding
Afbeelding
herdenkingsconcert 4 mei in Grote of Andreaskerk Hattem Cultuur Ingezonden 16 uur geleden
Afbeelding
Opening 'De Laatste Dag van Jo Leo Snoep' in het Stedelijk Museum Kampen (3 foto's) 3 foto's instagram 19 apr, 20:58
Afbeelding
Isala doet onderzoek naar Porfyrie: 'Soms lopen mensen jarenlang rond met ernstige klachten' Partnerbijdrages 19 apr, 20:44