Afbeelding
Foto: brugmedia.nl

Gemeente Kampen en Bibliotheek Kampen organiseren brievenwasserette

maandag 11 september 2023 13:00 tot 15:00

KAMPEN - De gemeente Kampen en Bibliotheek Kampen organiseren op maandag 11 september een brievenwasserette. Ondernemers, werkgevers en werknemers kunnen van 13 tot 15 uur de Stadskazerne bezoeken om eenvoudige brieven te leren schrijven. Taalpuntdocenten geven tips, laten voorbeelden zien en frissen moeilijke brieven op. 

Of het nu gaat over het onderhoud van een cv-ketel of het betalen van de huur, tijdens de brievenwasserette worden allerlei soorten brieven behandeld. Ondernemers, werkgevers en werknemers kijken hoe Taalpuntdocenten brieven verbeteren en mogen eigen brieven meenemen voor feedback. Dat is waardevol voor zowel afzenders als ontvangers: hoe duidelijker brieven zijn, hoe beter organisaties en inwoners elkaar begrijpen. 

De brievenwasserette sluit aan bij het pact Laaggeletterdheid. Binnen dit pact organiseert de gemeente Kampen samen met partners uit de regio activiteiten op het gebied van laaggeletterdheid. Zo’n 11 procent van de inwoners van de gemeente Kampen heeft namelijk problemen met lezen, schrijven, rekenen of op de computer werken. Meedoen in de samenleving kan voor deze inwoners moeilijk zijn. De brievenwasserette is een unieke en originele manier om dat te veranderen. 

Taalpuntcoördinator Esther Karst: “Onze Taalpuntdocenten zijn er voor inwoners die moeite hebben met dagelijkse dingen, zoals een appje sturen of een boodschappenlijstje maken. Ook het lezen van brieven hoort hierbij. Vaak kunnen inwoners lezen wat er staat, maar begrijpen ze niet wat ze vervolgens moeten doen. Daarom gaan we bij de brievenwasserette brieven ‘wassen’. We halen alle ‘vlekken’ eruit, zoals lange zinnen en moeilijke woorden. ‘Leren is beleven’ vormt daarbij ons uitgangspunt.”

Wethouder Bernard van den Belt: “De gemeente Kampen zet zich volop in om laaggeletterdheid te bestrijden. Met begrijpelijke communicatie zorgen we ervoor dat inwoners zich volledig onderdeel van de samenleving voelen. Daarom hebben we eerder dit jaar ook de Direct Duidelijk-deal van Gebruiker Centraal ondertekend. Met deze deal beloven we dat we ons best doen om duidelijk te communiceren met elkaar en met onze inwoners.”