Afbeelding
foto aangeleverd

BarokOpera Amsterdam speelt ‘De Vuurtorenwachter’ in Stadsgehoorzaal

· leestijd 2 minuten Algemeen

KAMPEN - BarokOpera Amsterdam brengt woensdag 20 april in de Stadsgehoorzaal de opera ‘De Vuurtorenwachter’. Hoogtepunten uit het repertoire van Purcell, Monteverdi en Händel krijgen daarin plaats in een verhaal van een onmogelijke liefde tussen een zeemeermin en een vuurtorenwachter. Alle communicatie op het podium verloopt via gebarentaal. 

Bas-bariton Vitali Rozynko zingt de rol van de vuurtorenwachter, sopraan Elvire Beekhuizen vertolkt zijn vrouw én de stem van de zeemeermin. Ze bezingen hun bestaan, de liefde, het lot en de berusting. De zeven instrumentalisten, zittend op een rots aan de voet van de vuurtoren, spelen een vijftiental aria’s en duetten uit het rijke barokrepertoire met zowel ‘grote hits’ als onbekende juwelen van Händel, Purcell en Monteverdi. De choreografieën van danseres en acrobate Francesca Orso geven toegang tot de werkelijkheid van de dove zeemeermin. Op Keltische klanken, die opvallend veel overeenkomsten vertonen met de barokmuziek. 

My dearest, my fairest 

We zien en horen het verhaal van de eenzame vuurtorenwachter, dromend van een imaginary friend. De geest van zijn vrouw is bij hem en roept Cupid voor hem op. Een storm steekt op. Een zeemeermin spoelt aan. Ze leert lopen en probeert zich aan te passen aan het leven en de routines van de vuurtorenwachter. Samen zingen ze het liefdesduet My dearest, my fairest. Al gauw verlangt de zeemeermin terug naar de zee, haar zee. Uiteindelijk accepteert de vuurtorenwachter het onoverkomelijke gemis en brengt hij haar terug naar het water... 

Gebarentaal 

Gedwongen door de anderhalvemetermaatregel, die tijdens de repetitieperiode van kracht was, en geïnspireerd door de dove zeemeermin is besloten om alle communicatie tussen de personages te laten verlopen via gebarentaal. Daar waar mogelijk doen de vocalisten als ze zingen zélf de gebaren, in de andere gevallen wordt het door een van de instrumentalisten gedaan. Mirjam Stolk, tolk Nederlandse gebarentaal, en Iris Wijnen, zelf doof én docent gebarentaal, hebben de zangers, de danseres/acrobate en de musici begeleid bij het aanleren van de officiële gebarentaal. De Vuurtorenwachter is bij uitstek geschikt voor slechthorenden. Frédérique Chauvet: “De gebaren zijn een wezenlijk onderdeel van de voorstelling geworden. De regisseur heeft er iets sierlijks van gemaakt. Dit is één van de meest expressieve en esthetische programma’s die we ooit speelden.” 

Bekijk de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=_aNhhaWs8HA. Tickets & Info: www.barokopera.nl 

Over Barokopera Amsterdam 

Barokopera Amsterdam is in 2000 opgericht door fluitiste en dirigente Frédérique Chauvet. Zij is specialiste in de authentieke uitvoeringspraktijk van muziek tussen 1600 en 1875. Onder haar leiding is BarokOpera Amsterdam uitgegroeid tot een gerenommeerd gezelschap dat muziektheater van de 17de, 18de en 19de eeuw uitvoert op authentieke instrumenten en een nieuw en actueel gezicht geeft. Chauvet is een groot liefhebber van de componist Purcell en wordt in binnen- én buitenland als specialiste erkend. Daarnaast oogst zij veel waardering voor het uitvoeren van zelden uitgevoerde muziek uit de collectie van het Théâtre Français de la Haye, het beroemde Nederlandse theater- en operagezelschap dat van de 17de tot begin 20ste eeuw furore maakte. Frédérique Chauvet: “Opera kent een populaire oorsprong en werd vroeger uitgevoerd op kermissen en jaarmarkten. De voorstellingen maakten deel uit van de maatschappij en weerspiegelden het leven. Dat gevoel willen wij met onze voorstellingen meegeven.” Oude muziek op authentieke instrumenten wordt verenigd met eigentijds theater, waarbij spektakel en vermaak niet worden geschuwd. 

De musici van Barokopera Amsterdam maken deel uit van de grote barok- en romantische orkesten. De producties van BarokOpera Amsterdam zijn geïnspireerd op de uitvoeringspraktijk van de Oude Muziek. Een gedegen muziek- en theaterwetenschappelijke bestudering van de werken ten tijde van het ontstaan wordt gebruikt om tot een even verantwoorde als aansprekende interpretatie te komen. Zo ontstaan muzikale/theatrale producties die sinds 2000 elk jaar de grote Nederlandse theaters aandoen. Ook maakt BarokOpera Amsterdam regelmatig tournees door landen als Zwitserland, Frankrijk en België.