Afbeelding
Foto: Herman ten Berge

Oranjeconcert Hervormd Mannenkoor bekoort publiek

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Dian Kiesbrink en Niek Teune)

IJSSELMUIDEN – Koningsdag in IJsselmuiden betekent dat vanaf 17.00 uur veel mensen in de Oosterholthoeve te vinden zijn voor het jaarlijkse Oranjeconcert van het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst. Binnen enkele ogenblikken was de zaal volgestroomd voor het concert dat om 17.30 uur zou beginnen. Dit jaar was de opkomst zo groot dat er zelfs nog stoelen bijgezet moesten worden. Met medewerking van een aantal zeer bekwame musici en een excellerend koor werd het veertigste Oranjeconcert een onvergetelijke ervaring.

Het veertigste Oranjeconcert had logischerwijs een heel aantal voorgangers, maar was toch een uniek concert. Dirigent Freddy Veldkamp had ervoor gekozen om meer diversiteit in het programma te verwerken. ‘’De medewerkers zullen elkaar meer afwisselen, maar er zal ook meer (ludiek) Nederlandstalig repertoire gezongen worden. Toch zal het voor veel mensen weer een feest der herkenning zijn, met een duidelijke knipoog naar vaderlandsgezindheid. We laten zien dat het Hervormd Mannenkoor een heel breed repertoire kan zingen. Het koor zal centraal staan en ondersteund worden door diverse musici’’, zei Veldkamp voorafgaand aan het concert.

De diverse musici die het Hervormd Mannenkoor bijstonden waren Harry Hamer op orgel, Jan Lenselink op vleugel, Wilco Dijk op slagwerk, Leon Koppelman op panfluit en Gerd Wensink op euphonium. Zij werden door voorzitter Dick Klooster genoemd in zijn openingswoord. Klooster kondigde aan dat het een bijzonder concert zou worden. Hij was gelukkig met de massale opkomst, waarmee aangetoond wordt dat het Oranjeconcert nog steeds gewaardeerd wordt door de mensen. Onder hen waren dit jaar een aantal luisteraars uit Roemenië en Polen. Ook de sponsoren werden hartelijk bedankt.

Het concert was ingedeeld in korte blokken, bestaand uit koorzang, samenzang en instrumentale intermezzo’s. Bij het eerste blok zong het Hervormd Mannenkoor ‘De Hemelen juichen’, de Nederlandse versie van ‘Die Himmel erzählen’ uit ‘Die Schöpfung’ van Joseph Haydn. Het tempo lag hoog, maar desondanks was de articulatie van de koorleden uitstekend. Het werd vrolijk en opgewekt gezongen. ‘Voor de bloemen op de velden’ werd gezongen met ondersteuning van de musici. De warme klanken van het euphonium en de vrolijke tonen van panfluit en vleugel in combinatie met de gedragen zang maakten dit stuk tot een prachtig geheel.

In het daaropvolgende instrumentaal intermezzo viel ‘Ere zij aan God de Vader’ positief op. Het voor- en tussenspel was vrolijker van aard, waar de melodie zelf iets meer gedragen werd gespeeld. Hierbij was de goede wisselwerking tussen Wensink op euphonium en Koppelman op panfluit prijzenswaardig. Vervolgens was het de beurt aan het Hervormd Mannenkoor om ‘De wereld is mooi’ en ‘Alles wordt er anders van’ te zingen. Bij laatstgenoemde begon de tenorpartij en vielen gaandeweg meer partijen bij. Het stuk werd eerbiedig gezongen, met ondersteuning van panfluit en vleugel. Het volume steeg geleidelijk gedurende het stuk.

Na samenzang van ‘Gelukkig is het land’, blonk in het daaropvolgende instrumentale intermezzo Koppelman uit. Hij speelde staccato, in een hoog tempo. Dat is lastig uit te voeren met een panfluit, maar Koppelman toonde aan een uitstekend musicus te zijn. Vervolgens was het de beurt aan het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst om het deel ‘Die launige Forelle’ te zingen, dat bestond uit vier delen. Bij dit stuk zijn van meerdere bekende componisten bepaalde werken omgezet. Zo werd het muziekstuk ‘Eine Kleine Nachtmusik’ van Mozart gebruikt voor ‘Eine kleine Nachtforelle’. Het was een ludiek stuk dat het publiek enthousiast maakte. Nog uitbundiger reageerde men toen twee koorleden in visserskleding met een hengel en een schepnet de zaal binnenkwamen. Er werd gereageerd met enthousiast applaus.

Vleugelist Jan Lenselink liet zich van zijn beste kant zien in zijn instrumentaal intermezzo. Een heel aantal oer-Hollandse liederen als ‘Oranje boven’, ‘In Holland staat een huis’ en ‘Op de grote stille heide’ kwamen erin terug. Het leek daarmee op ‘Hollandse Stampot’ van het Hervormd Mannenkoor, waar tevens ‘Oranje boven’, maar ook bijvoorbeeld ‘In een blauw-geruite kiel’ in verwerkt waren. Twee andere stukken die op elkaar leken waren ‘Jan Klaassen - Land van Maas en Waal’ en ‘When the Saints’. De marsmuziek werd compleet gemaakt door het slagwerk van Wilco Dijk.

Een aparte vermelding verdient ‘Hummingbird’ uit het laatste instrumentale intermezzo. Dit stuk werd gespeeld door Gerd Wensink op zijn euphonium, als reactie op geluid uit een muziekspeler. In een hoog tempo moest Wensink precies op het juiste moment de hoge en lage tonen uitstoten. Het was een uniek onderdeel van een bijzonder Oranjeconcert. Na afloop werden er heel veel cd’s van het Hervormd Mannenkoor verkocht in de hal. Zij die (alsnog) graag een cd van het koor aan willen schaffen, kunnen dat via www.hervormdmannenkoor.com doen.

Tweede voorzitter Herman ten Berge kan heel tevreden terugblikken op het concert. ‘’Het is belangrijk om mensen jaarlijks naar ons Oranjeconcert te trekken. Daarom hebben we dit jaar iets meer vaderlandse en vrije muziek gezongen. De dirigent heeft voor een goede balans gezorgd. Het publiek reageerde enthousiast.’’ Ook de keuze voor de kortere blokken was volgens Ten Berge een juiste. ‘’Zowel het publiek als het koor werden zo fris gehouden. De concentratie bleef optimaal.’’