Oranjeconcert Hervormd Mannenkoor trekt veel bekijks

· leestijd 3 minuten Cultuur

Door Dian Kiesbrink en Niek Teune
IJSSELMUIDEN ? Verrassend. Zo noemde burgemeester Koelewijn het Oranjeconcert van het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst in zijn slotwoord. De burgervader was onder de indruk van datgene wat hij gezien en gehoord had. Het koor wist, met behulp van diverse bekwame musici, een prachtig concert te geven in de nagenoeg volle Oosterholthoeve.

Het Hervormd Mannenkoor werd bijgestaan door vleugelist Johan Bredewout en organist Harry Hamer. Noortje van Middelkoop verzorgde een aantal prachtige muzikale gedeelten, maar speelde ook meermaals ter ondersteuning van het koor. Christelijk Fanfarekorps Irene uit Hasselt, onder leiding van Henk Beens en Kees Boes, toonde een zeer bekwaam muziekkorps te zijn.

?Het Oranjeconcert laat de verbinding tussen ons koor en het Koninklijk Huis zien', vertelt tweede secretaris Dick Klooster. ?Het is tevens een mooie manier om de dag af te sluiten. In alle Oranjeconcerten komen de componenten God, Nederland en Oranje aan bod. Het geeft iets weer van de ligging van ons koor.' Toch heeft dirigent Freddy Veldkamp niet louter feestvieren voor ogen. ?De stukken die we zullen zingen, refereren naar de rampen van het heden. Ondanks de festiviteiten, willen we ook aandacht voor de actuele ellende vragen. Het koor heeft ook een maatschappelijke functie', aldus Veldkamp.

Waar het Hervormd Mannenkoor de zaal geruisloos betrad, kwam Christelijk Fanfarekorps Irene onder het geluid van de piccolo op. Nadat voorzitter Dick Heldoorn de avond geopend had met een welkomstwoord, was ?Gods regenboog' het eerste wapenfeit van het koor. De verschillende stemgroepen kwamen goed aan bod, maar ook Noortje van Middelkoop toonde dat zij zeer goed met haar panfluit overweg kan. ?Schuil maar veilig', repertoire dat uitstekend bij de door Veldkamp gewenste boodschap paste, werd heel gedragen gezongen. Het ??k Blijf Hem prijzen in mijn lied' was een stuk van hoog niveau, wat desondanks zeer zuiver gezongen werd. Het spel op vleugel en panfluit maakte het tot een zeer mooi geheel.

Na de samenzang kwam het eerste instrumentale gedeelte van Noortje van Middelkoop. Haar ?Hoor de vogels zingen weer' werd op een dergelijke manier door de specialiste vertolkt, dat menig toeschouwer zich afvroeg of er werkelijk vogels door de sporthal vlogen. Van Middelkoop kon een glimlach niet onderdrukken en keek zelf ook onderzoekend rond. Het was een vrolijk, vlot gedeelte. Dit in tegenstelling tot ?Genade zo groot', wat ze daarna heel gedragen en eerbiedig opdroeg. Bredewout en Hamer lieten in dit stuk ook positief van zich horen. Op het moment dat Van Middelkoop heel rustig eindigde met haar panfluit, kon men een speld horen vallen in de Oosterholthoeve. ?Rondo con fuoco' was weer een heel opgewekt stuk, dat in een steeds hoger tempo opgevoerd werd.

Met ?Cross of Honour' en ?Pearl Harbor' liet Irene zien een zeer professioneel muziekkorps te zijn. Bij beide stukken was een goede afwisseling tussen de instrumenten. Menig bezoeker zal een rilling over de rug hebben voelen gaan. Na ?Hoog boven alle vragen' van het Hervormd Mannenkoor, voegden twee slagwerkers van Irene zich bij het koor. Samen droegen ze ?Song of Freedom' op, het eerste Engelstalig lied van de avond.

Het koor bleef in de buitenlandse sferen, met het bijzondere ?Die Zwölf Rauber' van Sandor Chigaroff. Bariton Eddy Bremer had zich in Oost-Europese kleding gestoken. Het koor en Bremer zongen om en om een gedeelte van de sage over een roverhoofdman, die afscheid nam van zijn roversbende en in een klooster trad. Weinig bezoekers zullen een soortgelijke voorstelling verwacht hebben.

Het aloude ?De Zilvervloot' werd door de zaal volmondig meegezongen. Irene speelde ?The king's Swing', waarin een gedeelte van het Wilhelmus op een creatieve manier verwerkt was. Het ?Balkana' van Van Middelkoop was zowel onheilspellend als vrolijk tegelijk. Een zeer divers, verrassend stuk.

?The Rose' was niet minder verrassend. Van Middelkoop zong het eerste couplet, onder begeleiding van Johan Bredewout. Het tweede couplet bracht ze de panfluit weer aan haar mond. Een ander zeer verrassend gedeelte was de ?Hollandse Stamppot' van het Hervormd Mannenkoor. Veel korte fragmenten van vaderlandse liederen volgenden elkaar snel op.

?Standing by' en ?In His Love' werden met volle overtuiging gezongen. Johan Bredewout speelde zonder ophouden verder, waarna ?Glory Halleluja' gedeeltelijk door zowel koor als zaal gezongen werd. Irene liet met ?Royal Marines' en ?The greatest war themes' het laatste muzikale voor de sluiting horen. Burgemeester Koelewijn complimenteerde daarin de solisten, het koor en het korps. Met twee coupletten van het volkslied was het Oranjeconcert ten einde. Ondanks de jaarlijks terugkerende gedeelten, wist het Hervormd Mannenkoor de bezoekers op Koningsdag 2015 meermaals te verrassen.