Afbeelding

Duurzaam ondernemen is winst voor Carwash en voor het milieu

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
Bij Carwash worden soms wel honderden auto’s per dag gewassen. Toch verbruikt het bedrijf slechts driemaal zoveel water als eigenaar Johan de Haan thuis verbruikt. En dat is niet omdat hij als privépersoon kwistig is met water! Bij Carwash staat duurzaam ondernemen voorop. Dat betekent dat al het water wordt gezuiverd en hergebruikt. Een gesloten systeem dat de ondernemer niet alleen kosten bespaart, maar vooral ook het milieu spaart.

‘Wist je dat we onze auto helemaal niet meer aan huis, met een emmer sop en tuinslang, mogen schoonmaken?’ begint Johan. ‘Niet alleen kost dat heel veel water, ook komt alle vuiligheid - denk aan olie, maar ook aan zand - allemaal in het riool terecht. Dat mag tegenwoordig niet meer.’

Veel water voorkomt krassen
Voor wie dit nog niet redenen genoeg zijn om de eigen heilige koe bij Carwash te wassen, gaat hij verder: ‘We wassen hier niet met leidingwater, maar met recycle- en osmosewater. Osmosewater is onthard; ontdaan van kalk en ijzer. Dus laat het water geen witte vlekken op de lak achter.’

‘Met één kuub, duizend liter, kunnen we gemiddeld vier tot hooguit vijf auto’s wassen.’ Zoveel water is nodig om al het zand van de wagen af te spoelen, voordat de auto door de borstels wordt aangeraakt. ‘Doe je dat niet, dan kunnen al die minuscule zandkorreltjes, voortgedreven door de borstels, krasjes in de lak van je wagen veroorzaken.’ Kortom: bij Carwash wordt je wagen mooi en milieuvriendelijk schoon gewassen. Voor een prijs waarvoor je zelf nauwelijks nog een middag wilt soppen en boenen. Nog een voordeel: het stofzuigen is gratis. ‘Bovendien zijn het grote plekken, want niets is zo hinderlijk als een kleine plek om je wagen te stofzuigen, met veel te korte slangen, deuren die nauwelijks open kunnen, enzovoort.’

Duurzaam bedrijf
Hij heeft het zich niet makkelijk gemaakt. Een duurzaam bedrijf neerzetten is wat anders dan een doorsnee wasstraat uit de grond stampen. ‘Ik heb geen cent willen bezuinigen op installaties. Natuurlijk betaalt zich dat terug, maar ook weer niet meteen van vandaag op morgen.’ Toch staat voor Johan de Haan ondernemen gelijk aan ondernemen met hart voor het milieu. ‘Door het gesloten systeem, waarbij we het water zuiveren, verrijken en hergebruiken, verbruiken we veel minder water dan een doorsnee wasstraat dat nagenoeg schoon drinkwater op het riool loost.’ Het gesloten systeem recyclet circa 40 kuub water, waarvan er dagelijks slechts een beetje verloren gaat en weer wordt bijgevuld. ‘Zonder dit systeem zouden we op jaarbasis zeker tienduizend kuub - dan heb ik het over tien miljoen (!) liter - water, verbruiken!’

Visitekaartje
‘Een smoezelige bedrijfsauto geeft toch een ander beeld van een bedrijf, dan wanneer het wagenpark er altijd netjes en verzorgd bij staat. Onbewust geven vieze auto’s toch het idee dat, als je al niet zuinig bent op je wagenpark, je misschien ook niet serieus met je werk bezig bent’, stelt Johan. ‘Bedrijven die ervoor zorgen dat hun wagenpark er altijd netjes bij staat, die maken over het algemeen toch een betere indruk.’ Je auto als visitekaartje; het verklaart waarom het bedrijfsleven massaal bij Carwash aanklopt en daar een abonnement voor het wagenpark afsluit. ‘Ondernemers kunnen hun wagenpark op abonnement laten wassen. En maandelijks ontvang je per kenteken een overzicht van de wassingen.’ En: hoe vaker het wagenpark een wasbeurt krijgt, hoe hoger de korting die Carwash daarbij verleent.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.