Afbeelding
Foto: aangeleverd

Schokland en de geschiedenis van een thuis

· leestijd 1 minuut Algemeen

Anna Diender werd er niet geboren, maar ze voelde zich er in alles mee verbonden. Met Schokland, die magische plek midden in de strakke Flevolandse polder.  Aan de hand van het verhaal van vissersdochter Anna Diender wekt Eva Vriend het in 1859 ontruimde en later verdwenen eiland Schokland en de Schokkers tot leven. Ze laat zien dat dit verhaal tot op de dag van vandaag doorleeft bij nazaten van Schokkers. Want ook al was Anna er niet geboren, zij voelde zich zeer verbonden met dit eiland. Tegenwoordig ligt het eiland in Flevoland. Schokkers zwierven uit naar verschillende steden langs de voormalige Zuiderzee, waaronder Kampen.

Lange tijd was Schokland een levendig visserseiland in de Zuiderzee. Het was de thuishaven van Anna’s grootouders. Tot de overheid in 1859 besloot om het eiland te ontruimen. Later, met de afsluiting en inpoldering verdween het voorgoed van de kaart. Maar voor Anna en vele duizenden nazaten betekende dit allerminst het einde van het Schokker verhaal. Eva spreekt voor dit boek met Schokker-nazaten. Ze bezoekt de woningen die ze na de ontruiming meenamen en opbouwden in onder meer Zwolle. Ze zingt mee in het Schokker koor en schreef dit boek in het vuurtorenhuisje op Schokland om de ziel en identiteit van deze eilandgemeenschap zo goed mogelijk te vangen.

Eva Vriend maakte samen met Huub Stapel een documentaire over de Zuiderzee en een documentaire over Het nieuwe land die in het voorjaar van 2024 wordt uitgezonden (datum nog niet bekend).

Het Zuiderzee Museum opent 29 maart de buitententoonstelling. Het Schokker huis van Anna Diender wordt op 11 april officieel geopend. Op 19 oktober is het Schokkerdag en opent het Zuiderzeemuseum de Wintertentoonstelling.

In Het eiland van Anna laat Eva Vriend zien hoe de geschiedenis generaties lang kan doorwerken. Aan de hand van de gewone vissersdochter brengt ze het verdwenen eiland tot leven. Ze vertelt over de ontberingen, de vele overstromingen en de dramatische ontruiming. Over traditie, migratie en identiteit. Maar bovenal toont ze hoe iedereen op zoek is naar een ‘thuis’. En dat kan ook, zoals bij Anna, een eiland zijn dat allang niet meer bestaat.