Fietsen in Kampen moet veiliger, leuker en makkelijker
Fietsen in Kampen moet veiliger, leuker en makkelijker brugmedia.nl

Fietsen in Kampen moet veiliger, leuker en makkelijker

· leestijd 1 minuut Algemeen

"Kampen fietst. Veertig tot zestig procent van al het verkeer in Kampen is per fiets. Dat is goed nieuws. Want de fiets is in de stad het snelste vervoermiddel, fietsers leven langer en het is nog goedkoop ook. Fietsers houden geld en tijd over, zou je kunnen zeggen en dat is niet alleen goed voor de fietser maar ook voor de stad. Een fietsstad kent minder vervuiling en ziet er mooier uit. Onderzoek toont verder aan dat fietsers meer besteden bij de lokale middenstand.

Als je daar over nadenkt is het toch een beetje gek dat we onze stad vooral om de auto lijken te bouwen. Laat ik duidelijk zijn, de auto is een belangrijk vervoermiddel. Ik heb er zelf ook één en maak daar graag gebruik van. Maar het beleid in Kampen draait nu niet om het belangrijkste vervoermiddel -de fiets-, maar om de auto. Dat moet anders, want er zijn belangrijke problemen voor de fiets. Fietsen in Kampen moet veiliger, makkelijker en comfortabeler.

Fietsen in Kampen moet veiliger

Kampen kent vele plekken waar mensen liever niet fietsen omdat het onveilig is. Auto’s rijden er te hard, er is geen goed gemarkeerd fietspad of een kruising is onoverzichtelijk. Een duidelijk voorbeeld is de Kennedylaan. Een brede asfaltvlakte die fietsers moeten delen met langs racende auto’s. Levensgevaarlijk voor kinderen op weg naar sport, Quintus of school. Een ander voorbeeld is de kruising bij de Broederpoort en de Ebbingestraat. D66 heeft het college al meermalen gevraagd hier iets aan te doen, maar alle voorstellen zijn afgewezen. En zo zijn er meer gevaarlijke plekken waar de auto de ruimte krijgt ten koste van de veiligheid van de fietser.

Fietsen in Kampen moet makkelijker

Fietsers weten hun weg wel te vinden naar de alledaagse nabije bestemmingen: werk, kerk en school. Maar je weg vinden naar een minder alledaagse bestemming is moeilijker. Vraag een Kampenaar hoe en hoe snel je naar station Kampen Zuid fietst en mensen kijken je vertwijfeld aan. Fietsverbindingen zijn moeilijk herkenbaar en er zijn te veel kruip-door-sluip-door-verbindingen.

Fietsen moet veel comfortabeler

Fietsen in Kampen is niet altijd even leuk. Fietspaden zijn vaak smal en je deelt je weg met andere gebruikers. Dat geeft gedoe en is gevaarlijk. Fietspaden sluiten vaak niet mooi op elkaar aan. Fietsers moeten langs paaltjes, stoepjes en gekke bochten maken.

De fiets is in Kampen verreweg het belangrijkste vervoermiddel. Toch hebben we onze stad om de auto heen gebouwd. Dat is gek. Kampen moet een echte fietsstad zijn. D66 zal in de komende periode het idee van Kampen Fietsstad uitwerken en met voorstellen komen om fietsen in Kampen veiliger, makkelijker en comfortabeler te maken. Verkeersbeleid moet draaien om de fiets, met ruimte voor de auto."

Afbeelding
Voorzitter Theo Rietkerk van Go-Ahead noemde de handelswijze van Jubbega 'kwalijk'
KNVB fluit Jubbega terug: competitie dient uitgespeeld te worden Sport 18 uur geleden
Afbeelding
Zalk geef zich niet zomaar gewonnen in Lemele Sport 22 apr, 22:15
Afbeelding
Burgers gezocht die samen een boerderij op willen richten (3 foto's) 3 foto's instagram 22 apr, 13:21