Afbeelding

Uit de schaduw van Suske en Wiske: Paul Geerts schildert voor goede doel

· leestijd 2 minuten Algemeen

KAMPEN - Paul Geerts behoort tot de grootste Vlaamse striptekenaars. Zijn bekendste tekeningen zijn ongetwijfeld die van Suske en Wiske, het duo dat overal op onze planeet de meest spannende avonturen beleeft. Wie echter denkt dat het leven van de 80-jarige Belg zelf heel wat belegener is, komt bedrogen uit. Geerts zag veel van de wereld en laat ons meekijken.

Veertig kunstwerken van zijn hand - portretten van de lokale bevolking in exotische oorden, landschappen en dieren - zijn de hele maand augustus te zien in het pand Oudestraat 151. Ze geven de kijker en passant een kijkje in de ziel van de kunstenaar. Een man die nog heel veel meer in huis heeft dan alleen een goede strip. En dat is precies wat organisator Paul Reichenbach van het Kamper Stripspektakel ons wil meegeven. Behalve deze expositie is er nog een tentoonstelling die het Kamper Stripspektakel omlijst. Werk van Pieter Hogenbirk is te bewonderen in De Stadskazerne. Deze expo loopt tot en met 19 augustus, de dag waarop het Kamper Stripspektakel met tal van kraampjes en tekenaars neerstrijkt in de Hanzestad.

Geerts zal er die dag ook zijn. Reichenbach kent hem al jaren. De vriendschappelijke band die ze koesteren, maakt dat Geerts jaarlijks naar Kampen afreist. Verder verschijnt hij doorgaans alleen op het stripspektakel van het Belgische Knokke. De oude meester, die in mei dit jaar 80 werd, is selectief. Het is ter gelegenheid van zijn verjaardag dat hij een serie kunstwerken te koop aanbiedt. De werken kosten vijfhonderd euro per stuk. De opbrengst verdwijnt niet in de zakken van Geerts, maar gaat in zijn geheel naar een Belgische stichting die zich inzet om het leven van kansarme kinderen een stukje leuker en beter te maken.

Reichenbach: “De kunstwerken tonen ons een heel andere kant van Geerts. Of je de striptekenaar Geerts er in terugziet? Ik denk het wel. De kleuren die hij gebruikt en de techniek waarover hij beschikt bijvoorbeeld.” Kunst is natuurlijk, je zou haast zeggen bij uitstek, subjectief. De vraag of de portretten en landschappen van Geerts net zo goed zijn als zijn strips moet ieder maar voor zichzelf bepalen. “Wat de één fantastisch vindt, doet de ander de ander weinig”, weet Reichenbach. Om er aan toe te voegen. “Ik vind het erg goed en heb zelf een werk aangeschaft. Kijk deze. Je ziet een man in Oezbekistan die tevredenheid uitstraalt. Hij komt op mij over als een gezellige kletser, een man die je mooie levensverhalen kan vertellen.”

Iets verderop hangt een werk waarop de regen met bakken uit de lucht komt in een tropisch regenwoud. De damp lijkt bijna tastbaar, alsof je een bril op hebt die beslaat. Reichenbach vindt het erg knap gemaakt. “Het leuke is dat je van een afstandje denkt dat je naar een abstract werk zit te kijken en pas van dichtbij ziet wat het werkelijk is.” Bergen, woestijnen, portretten van natuurvolkeren, je ziet ze als kijker al lopend aan je voorbij gaan. Bijzonder treffend is een Afrikaanse man die je indringend aankijkt en lijkt te versmelten met zijn omgeving. Eén met de omgeving en daarmee symboliserend dat de man dichter bij de natuur leeft dan de gemiddelde westerling. Of Geerts het zo heeft bedoeld, kan alleen de kunstenaar je zelf vertellen, maar het beeld blijft zeker hangen.

Kortom, ook de kunstenaar Geerts maakt indruk. Reichenbach benadrukt overigens dat striptekenaars van zichzelf natuurlijk al kunstenaars zijn. “De reden waarom ik ze zo bewonder, is dat ze iets kunnen wat ik helaas niet kan.” Voor de liefhebbers van het werk van Paul Geerts – en dat zijn er nog al wat – is dit wellicht het moment om een kunstwerk van hem aan te schaffen. Weinig mensen kunnen zeggen dat ze een Paul Geerts aan de muur hebben, weet Reichenbach.