Afbeelding
Jan van der Vloetbrug: einde fietspad (foto: Maarten van Gemert)

Fietspad door Kamperveen eindigt in grasland van Oldebroek (update)

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Maarten van Gemert)
KAMPERVEEN - Rond Zuideinde zijn in 2013 nieuwe fiets- en wandelroutes aangelegd. Er waren veel partijen bij betrokken en gemeente Kampen besloot van één wandelroute een fietsroute te maken. Doch het fietspad houdt vooralsnog op bij de Geldersche Gracht die de grens vormt tussen twee gemeentes, twee provincies en twee waterschappen. Om redenen van recreatie en veiligheid pleit Streekbelangen Kamperveen ervoor om het fietspad te voltooien. Gemeenten Oldebroek en Kampen gaan met elkaar in overleg.

Dorpsommetjes
De dorpskernen binnen gemeente Kampen hebben in het verleden diverse voorstellen gedaan tot verbetering van hun leefomgeving. In een zogenaamd Dorpsplan Plus werden deze uitgewerkt en diverse ideeën zijn uitgevoerd zoals bankjes en informatieborden bij bijvoorbeeld het verdwenen kasteel Buckhorst bij Zalk. In Zuideinde werden nieuwe ’ommetjes’ gerealiseerd. Rondom de Geldersche Gracht wilde gemeente Kampen graag een fietsroute en besloot haar deel aan te leggen inclusief een brug over het water. Op het grondgebied van Oldebroek stokte de aanleg echter want de buurgemeente was in die tijd verwikkeld in bezuinigingen en een kerntakendiscussie.

Het fietspad begint aan de Leidijk (foto: Maarten van Gemert)

Klein Oeverpad

Van de Leidijk naar de Geldersche Gracht, een afwateringskanaal voor de polder Oldebroek dat gegraven werd in de vijftiende eeuw, is een met betonplaten verhard fietspad aangelegd. De nieuwe brug over het kanaal is naar Jan van der Vloet genoemd, die zich als wijkcoördinator heel veel moeite heeft getroost om de voorzieningen te creëren. Het Klein Oeverpad kent parallellen met het Klein Heuvelpad dat verderop van de Leidijk naar Zuideinde-West loopt. Aan beide einden staat een bankje om de zonsondergang aan de einders te bewonderen.

Gemeentelijk overleg

De vele betrokken partijen bij de fietsroute vormen geen obstakel. Het waterschap, eigenaar van de grond, heeft geen bezwaar evenmin als de pachter mits hij gecompenseerd wordt. Hieraan wil Kampen meewerken zoals zij ook financieel heeft bijgedragen aan de Jan van der Vloetbrug en de vernieuwde smalle brug aan de kant van de Wittesteinsallee. In Oldebroek leeft het idee niet. Naast de andere prioriteiten in 2013 geeft de in 2014 aangetreden wethouder Groot aan dat zij de eerste anderhalf jaar er niet van gehoord heeft. Om nu een einde te maken aan de discussie, heeft zij de Oldebroeker gemeenteraad geïnformeerd. Haar College van B en W wil meewerken aan realisering van het fietspad onder voorwaarde dat de helft van de kosten uit andere (subsidie)potjes of van andere partijen komt. In oktober heeft Groot een overleg met haar Kamper collega-wethouder Meijering.

Het fietspad eindigt bij de brug met een bankje (foto: Maarten van Gemert)

Toerisme en Verkeer
Aan de kant van de Zwarteweg, waarin de Wittesteinsallee overgaat na het kanaal en de grens van gemeente en provincie, staan (veelal woon-)boerderijen. Sommige monumentaal waarvan in één schuur een Rustpunt is ingericht, die zelfs aan de Leidijk al aangegeven wordt. De bewoners aan de Grachtenweg hebben de wens tot een fietspad meermaals aangekaart maar vinden alleen in Kampen gehoor. Het bevreemdt hen dat Kampen blijkbaar solistisch haar deel heeft aangelegd. Lydia Groot merkt op dat Kampen bij hun fietspad kan aangeven dat het doodloopt. Menige toerist of recreatieve fietser draait om. Leerlingen op de Pieter Zandt zouden veel veiliger grotendeels langs het water fietsen dan over de Leidijk met al het (landbouw-)verkeer. Vooralsnog lijkt het erop dat ze voor hun twaalfde verjaardag beter geen mooie toerfiets kunnen vragen maar een stevige mountainbike.

page3image11904