Afbeelding
Loveland Film & Photography

Een impuls voor cultuureducatie in Overijssel

· leestijd 1 minuut Cultuur

Vanaf 1 april tot en met 1 juni 2017 kunnen scholen en cultuuraanbieders uit Overijssel een aanvraag indienen voor de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit voor schooljaar 2017 / 2018 . De subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 heeft als doel om alle kinderen kunst en cultuur te laten beleven en ervaren op school en zorgt voor de financiële middelen die nodig zijn om lessen te ontwikkelen. Aanvragen kunnen gedaan worden via www.rijnbrink.nl.

Gedurende de afgelopen jaren hebben al veel scholen samen met cultuuraanbieders aan de regeling meegedaan en op die manier het aanbod aan kunst en cultuur binnen hun school verder uitgebouwd. Scholen die nog geen cultuureducatie geven, krijgen met de nieuwe regeling de kans om samen met cultuuraanbieders lessen te gaan ontwikkelen. De regeling voorziet in de benodigde financiële middelen, van scholen wordt verwacht dat zij tijd investeren in de ontwikkeling van cultuureducatie op hun school.

In Overijssel is Rijnbrink verantwoordelijk voor de uitvoering van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) van het Fonds voor Cultuurparticipatie in 21 gemeenten (alle gemeenten exclusief Zwolle, Deventer, Enschede en Hengelo). Scholen en cultuuraanbieders kunnen via Rijnbrink een aanvraag voor de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit doen. Scholen, gemeenten en cultuuraanbieders kunnen ook bij Rijnbrink terecht voor ondersteuning en advies op het gebied van cultuureducatie.

Meriam de Kanter, programmamanager Cultuureducatie bij Rijnbrink vertelt waarom het volgens haar belangrijk is dat scholen aan deze regeling meedoen. “Onderwijs speelt een belangrijke rol in het voorbereiden van jonge mensen op een samenleving die hoge eisen stelt. Het is vaak lastig om betekenis te geven aan onze wereld. Cultuuronderwijs gaat hierover. De wereld krijgt betekenis als kinderen en jongeren zelf onderzoeken en creatief werken. Kunst en cultuur kan het onderwijs betekenisvol maken doordat het kinderen in staat stelt de wereld te beleven en te ervaren!”