Afbeelding

Met paard en wagen naar Lübeck om Lisa te groeten

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

KAMPEN ? Met een kogge kan je tientallen tonnen meer vervoeren dan met paard en wagen. Laatstgenoemde combinatie is dan weer een stukje sneller. Beide vormen van vervoer zijn bepaald niet zonder gevaar. Een gelijkspel dan maar? Wat Ton Kruithof betreft niet. In navolging van de voermannen uit de Hanzetijd is de Kampenaar maandag vertrokken met paard en wagen. Bestemming? De Noord-Duitse Hanzestad Lübeck.

Alleen is het paardenman Kruithof er niet om te doen de kogge te verslaan, maar om de komst van Kamper Hanzeschip aan te kondigen. In 2016 vaart de kogge namelijk naar Lübeck. Kruithof meldt zich straks bij het bestuur van ?zuster-koggeschip' Lisa von Lübeck met een kistje geschenken uit Kampen. Als tegenprestatie zou Kruithof het leuk vinden een tour aangeboden te krijgen in Lübeck, koningin van de Hanze met haar beroemde stadshart dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

?Reijer van 't Hul van de Kamper koggestichting gaat nog een brief sturen naar Lübeck, dus dan kan hij dat er meteen inzetten?, zegt Kruithof lachend. Ooit waren de twee klasgenoten van elkaar. Uit dit oude contact ontsproot het idee voor deze lange tocht. Eigenlijk wilde Kruithof als gezant naar het Oostzeegebied om de steden op de route uit te nodigen voor de Internationale Hanzedagen die in 2017 in Kampen worden gehouden. Met een Kamper vlag op de wagen en een brief van het Kamper gemeentebestuur. Vanuit de gemeente werd echter gereageerd dat de burgemeester van Lübeck te zijner tijd nog naar Kampen komt en dat zo'n uitnodiging  niet nodig is.

?Jammer? vindt Kruithof. ?Ik denk dat het best een mooie pr had opgeleverd. Je weet wel hoe dat gaat met media, die volgen elkaar. Als ik in Bremen aankom en daar de krant of een nieuwssite haal, dan weten ze in Hamburg al dat ik er aan kom.? Het mag de pret niet drukken. Voor Kruithof is het namelijk een jongensdroom om met paard en wagen onder weg te zijn. ?Kijk, hier slaap ik straks?, zegt de paardenliefhebber, terwijl hij het doek van het rijtuig weghaalt. De paarden eten haver en hooi dat Kruithof onderweg koopt. Het hooi slaat Kruithof op onder het slaapgedeelte van de wagen. Hij hoopt bij benadering hetzelfde te ervaren als de voermannen van weleer. Onder dezelfde primitieve omstandigheden, overgeleverd aan de grillen van het weer, maar ook genietend van rust en ruimte. Helemaal hetzelfde voelen gaat natuurlijk niet. Nergens ligt een struikrover op de loer. ?Maar de wolf is wel terug van weggeweest?, werpt Kruithof lachend tegen. Het echte gevaar schuilt echter meer in het verkeer. Kruithof zal langs ?alternatieve paden' zijn weg vervolgen. En hoewel de autobahn dus wordt gemeden is een gevarendriehoek geen overbodige luxe. ?Ik hoop dat die Duitsers ook begrijpen wat daar mee wordt bedoeld. Als ze denken dat er voor hun iets rijdt dat de tachtig kilometer per uur kan halen heb ik wel een probleem.?

Een geruststellende gedachte is dat Kruithof eerder met dit bijltje heeft gehakt. Tijdens een eerdere historische tocht van Hannover naar Den Haag reed Kruithof het Nederlandse deel van Twickel (Delden) naar de Hofstad. ?Ik weet wat je in Duitsland kunt verwachten. De burgemeester die je verwelkomt, samen met de schutterij. Duitsers gaan op een andere manier dan wij om met geschiedenis, ze hechten er veel meer waarde aan.?

Kruithof twijfelt er dan ook niet aan dat hij onderweg genoeg aanspraak zal hebben. Veertig kilometer rijdend per dag ? ?meer wil ik mijn paarden niet aandoen' ? zal hij van de ene naar de andere plek rijden. Zich verlatend op de tips van Duitse boeren en campinghouders waar hij een volgende slaapplek treft die past binnen de planning van zijn tocht. Die tocht is te volgen op een blog: www.tonkruithof.nl.

Hoe hij in Lübeck komt, Kruithof zou het nog niet weten. ?Je kunt niet overal langs met paard en wagen.? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan de ?Hanzeaat' wel zeggen dat hij met slecht weer vertrekt. En de paarden? ?Die malen daar niet om. Hoe slechter weer, hoe liever ze het hebben. Dan blijven ze lekker koel.?

De tocht zal deels verlopen in dezelfde lijn als de oude Hanzewegen.  Om te laten zien hoe belangrijk die ooit waren, laat Kruithof tot slot nog een kaart zien. ?Voor steden als Kampen, Lübeck en Stralsund was vervoer over water heel belangrijk maar zoals je ziet, heb je dieper in Duitsland langs de wegen  een veel grotere concentratie Hanzesteden dan in het Oostzegebied. Die Hanzewegen waren van levensgroot belang.?