Zorgen over overlast door uitbreiding vliegveld Lelystad

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

KAMPEN - De geplande uitbreiding van De GroenLinks- en CDA-fractie stuurden een brief naar het college waarmee zij duidelijkheid proberen te krijgen over de te verwachten overlast. Het college zegt hierover nog geen informatie te kunnen geven. "Ons college gaat dit nader onderzoeken en u hierover separaat informeren", stelt zij in de beantwoording van de brief.Het college kan wel iets zeggen over de te verwachten vlieghoogte van op Lelystad landende vliegtuigen. De gemeente is aangesloten bij het Bestuurlijk Overleg Lelystad Airport (BOLA) en deze partij probeert de routestructuur van het vliegveld te beïnvloeden. BOLA heeft als randvoorwaarde gesteld dat vliegtuigen boven het Oude Land op tenminste 6.000 voet hoogte vliegen (zo'n 1,8 kilometer hoogte) en dat woonkernen vermeden worden. De term Oude Land wordt niet gedefinieerd, maar hiermee wordt waarschijnlijk het gebied buiten de polder bedoeld.AanvliegroutesVan het Luchthaven Lelystad wordt ontwikkeld voor zo'n 25.000 tot 45.000 vliegtuigbewegingen per jaar, dat zijn gemiddeld zo'n 70 tot 123 toestellen per dag die over, of langs, de gemeente vliegen. Het gaat dan voornamelijk om middelgrote toestellen als de GeluidsoverlastHet is lastig na te gaan of de minimale vlieghoogte van 1,8 kilometer, geluidsoverlast op kan leveren. Sommige bronnen op internet zeggen dat een vliegtuig boven 1 kilometer hoogte al niet meer te horen is. Anderen beweren dat op zes kilometer hoogte zelfs nog iets waarneembaar is. De mate van hoorbaarheid is afhankelijk van factoren als de wind, het type toestel, de wijze van landen en ook van het omgevingsgeluid aan de grond. Bovendien is de perceptie van de luisteraar van belang. Dat een vliegtuig te horen is, wil niet zeggen dat men er last van heeft. De feitelijke overlast in decibellen van op straat spelende kinderen of een voorbijkomende auto zal dikwijls hoger liggen dan die van een overvliegend vliegtuig, maar dit geluid is meer geaccepteerd en wordt daardoor minder snel als overlast ervaren.Het college benadrukt in haar beantwoording aan de CDA- en GroenLinksfractie dat het college de te verwachten overlast goed in de gaten gaat houden, maar dat zij in praktijk weinig aan de vliegroutes kan veranderen. "Omdat het luchtruim zeer ingewikkeld is vanwege de begrenzing tussen militair en civiel luchtruim en de dominante aanwezigheid van verkeersruim voor Schiphol en militaire oefengebieden zijn er eigenlijk geen alternatieven. Wel is er ruimte om de concept routestructuur te optimaliseren, waardoor de te verwachten hinder kan worden beperkt. De routestructuur wordt vastgesteld door de Ministers van Infrastructuur en Milieu en Defensie. Tegen dit besluit staat geen bezwaar of beroep open."Beïnvloeding van de routestructuur loopt via Alderstafel en Bestuurlijk Overleg Lelystad Airport (BOLA), waarbij de gemeente Kampen is aangesloten, maar uiteindelijk beslist Den Haag over de doorgang van de uitbreiding. De verwachting is dat in het najaar van 2014 door de minister een aanwijzingsbesluit wordt genomen. Hiertegen kan wel bezwaar gemaakt worden. Wordt dit bezwaar gegrond verklaard, dan moet de minister het besluit herzien. Dat gebeurde eerder in 2003, 2005, 2007 en 2011. De kans dat de plannen uiteindelijk daadwerkelijk niet doorgaan is klein, aangezien er in de Tweede Kamer een ruime meerderheid is.Als het luchthavenbesluit dat in 2014 genomen wordt, wordt doorgevoerd, dan is luchthaven Lelystad naar verwachting rond 2016 of 2017 operationeel.(door Nick de Vries)