Afbeelding
Gerard Meijeringh

Ledenvergadering Skonenvaarder in de open lucht

· leestijd 1 minuut Sport

(door Gerard Meijeringh)

KAMPEN - De coronacrisis zorgt voor creativiteit. Zo ook bij Kanovereniging Skonenvaarder. De club kan niet in de kantine terecht en heeft daarom iets speciaals bedacht voor de algemene ledenvergadering (ALV) op 17 juni. Die zal in de openlucht plaatsvinden, voor het eerst in de historie van de club.

De ledenvergadering stond oorspronkelijk gepland voor 25 maart, maar wegens de coronamaatregelen kon de ALV niet doorgaan. Voor het bestuur is het echter van belang dat er op redelijk korte termijn toch een ALV kan plaatsvinden.

Ten eerste heeft dat te maken met de samenstelling van het bestuur. Drie van de vijf bestuursleden treden terug. Een van hen is Gert-Jan van der Gulik. “Ik heb het zes jaar gedaan. Het is goed om te rouleren. Dat is de normaalste zaak van de wereld”, aldus de huidige penningmeester van Skonenvaarder.

Zienswijze

Daarnaast spelen de bypassontwikkelingen een rol. Op 14 april werd het herontwerp N307 en het verwijderen van de Roggebotsluis gepubliceerd. De plannen hebben grote gevolgen voor Skonenvaarder. Daarom hield een speciale bypasscommissie zich bezig met een zienswijze, maar door de coronacrisis lukte het niet om goedkeuring te vragen aan de leden. De zienswijze moet namelijk voor 27 mei zijn ingediend. Het lukt niet meer om de zienswijze voor die tijd voor te leggen aan de leden. Die worden nu op 17 juni bijgepraat. Dat gebeurt tijdens de ALV die wordt gehouden in de openlucht vanwege de coronamaatregelen. De zienswijze is al ingediend. Nood breekt wet.

Hogere dijk

Volgens Van der Gulik zijn er flink wat onderwerpen die aandacht verdienen inzake de veiligheid. De verwijdering van de Roggebotsluis zorgt voor hogere waterstanden. Daarom wil de vereniging een hogere dijk voor het clubhuisdan dan nu is gepland. “Die moet 45 centimeter hoger worden. Niet 2,30 meter, maar 2,75 meter.”

Palen

Ook pleit Skonenvaarder voor het plaatsen van palen en lijnen bij de wedstrijdbaan. Doordat de vaargeul dichter bij de wedstrijdbaan komt te liggen, dreigt de veiligheid van de kanoërs in het geding te komen.

“Palen halen de snelheid eruit bij de passerende boten. De risico op een aanvaring is straks veel groter als er niets gebeurt. De veiligheid van onze kanoërs is in gevaar. Met onze zienswijze doen we een moreel appel op Rijkswaterstaat, de provincies Flevoland en Overijssel, de gemeenten Kampen en Dronten en het waterschap. We gaan onze zienswijze naar de politiek brengen”, besluit Van der Gulik.