Afbeelding

Een economische blik op 2015 van wethouder Meijering

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Michiel Satink)
KAMPEN ? Het is dit jaar erop of eronder voor de bouw van een bredere sluis in de Afsluitdijk, van groot belang voor de Zuiderzeehaven. En naast een opknapbeurt voor Spoorlanden wordt dit jaar ook over uitbreiding van het bedrijventerrein gesproken. Economiewethouder Geert Meijering blikt vooruit op 2015.

Bij de aanleg van de Zuiderzeehaven is al rekening gehouden met ooit een diepere en bredere sluis in de Afsluitdijk. Zo wordt de Kamper haven ook bereikbaar voor kustvaarders, die een grotere diepgang hebben dan die van de huidige sluis en vaargeul door het IJsselmeer. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil best meewerken aan een nieuwe sluis, maar de breedte en diepgang die onder meer de provincies Friesland, Flevoland en Overijssel wensen, moet zelf maar betaald worden, meldde ze eerder. ?Wat die extra kosten zijn, dat moet dit voorjaar duidelijk worden. En ook hoe dat dan bekostigd gaat worden?, zegt wethouder Geert Meijering. ?Er is al een vooronderzoek geweest. Vier ondernemers van de Zuiderzeehaven hebben daar al 20.000 euro voor op tafel gelegd. Ook andere ondernemers hebben al aangegeven: op moment dat het bedrag helder is, willen wij ons deel dragen.? En wat als het bedrag tegenvalt? ?Het kan ook meevallen. De meeste ondernemers zien hier de mogelijkheden van in. We kunnen niet inschatten wat het precies oplevert of gaat kosten. Er moet een aanzienlijk deel van het geld uit Brussel komen. Eind dit jaar moet bekend zijn wie het gaat betalen."

Detailhandel
De gemeente presenteerde eind vorig jaar een nieuwe detailhandelsvisie. Centraal staat dat detailhandel geclusterd moet worden. De detailhandel aan de Zendijk werd in een rapport als 'noodlijdend' omschreven en zou daar eigenlijk weg moeten. ?Noodlijdend is niet het goede woord. Maar er zit niet veel toekomstmuziek in. Ook in 2009 werd die conclusie al getrokken. We willen op Spoorlanden wel detailhandel gaan toestaan dat een duidelijk lokale verzorgingsfunctie heeft, zoals tuincentra. Ik verwacht dat de gemeenteraad zich komende maand over de visie buigt.? Criticasters van de plannen wijzen op problemen rond handhaving omdat er geen geld voor zou zijn. ?Als de gemeenteraad instemt, zal er ook een handhavingsplan moeten komen. Waarin ook staat wat dat moet kosten. Nu handhaven we vrijwel alleen op verzoek. Er komt een melding binnen en is die terecht, dan gaan we handhaven. Als de raad zegt dat het voortaan proactief moet, dan moeten we de boer op. En daar zit een kostenplaatje aan. Daar moet de gemeenteraad dan geld voor reserveren. Ik kan nu geen inschatting maken hoeveel dat is.? Een van de moeilijkheden waar handhavers tegenaan zullen lopen, is de doorgaande branchevervaging. ?Dat is een ontwikkeling die de laatste jaren duidelijk heeft doorgezet. Wat voorheen alleen een tuincentrum was, daar kun je nu ook koffie met gebak krijgen. Je kunt in een bestemmingsplan regelen dat tot op zekere hoogte aan de hoofdfunctie ondergeschikte activiteiten worden toegestaan. Maar op het moment dat het een restaurant wordt waar je ook nog een tuinstoel kunt kopen, is het overduidelijk te ver doorgeschoten. Dit zijn landelijke of zelfs internationale trends. Daar heb je als gemeente niet altijd invloed op.?

In 2015 begint ook de revitalisering, ambtelijk voor opknapbeurt, van bedrijventerrein Spoorlanden. Zowel de gemeente als de provincie dragen elk een half miljoen euro bij in de kosten. ?We zijn nog bezig met de afronding van de subsidie van de provincie. In dit project zijn eerst de ondernemers aan zet. Als zij ergens een perceel willen omgooien of verbeteren, dan gaan wij met de omgeving er omheen aan de slag. Wel willen we eerst de kruising bij de Spoorstraat aanpakken. Mensen zeggen dat die kruising onoverzichtelijk en gevaarlijk is.? Eerder werd nog veel gesproken over uitbreiding van het bedrijventerrein. De laatste maanden werd er amper meer over gesproken. ?We willen daar wel de ruimte voor geven, maar dan gefaseerd en voorzichtig. Een handvol ondernemers heeft belangstelling voor een kavel. Daar willen we aan meewerken. Er is een totaalplan voor de uitbreiding, maar mogelijk willen we dat in fases gaan uitwerken. Dat is ook iets dat dit jaar gaat spelen. Een van de vragen is of we daar toestemming voor krijgen van de provincie.?