Afbeelding
Pedro Sluiter Foto

Zoektocht naar geld voor bredere sluis

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Michiel Satink)
KAMPEN ? De minister wil meewerken, maar nu is het aan regionale overheden en bedrijfsleven om geld op te hoesten. Dat is zeer kort door de bocht de huidige situatie rond de verbreding van de sluizen in de Afsluitdijk. Bredere sluizen moeten onder meer de Zuiderzeehaven bereikbaar maken voor zeeschepen. De overheden hebben de minister om uitstel gevraagd omdat ze kennelijk moeite hebben het geld bij elkaar te krijgen.

Dat blijkt uit een nota van de gemeente Kampen en brieven van en naar minister Schultz-van Haegen. De Afsluitdijk is aan vervanging toe. In de plannen staan twee kleinere keersluizen getekend. De regio wil liever één grote keersluis van 42 meter. Prima, zegt de minister, maar ze wil er geen cent extra aan kwijt. De regio wil nu met Rijkswaterstaat om tafel om te horen of zo'n bredere sluis en een verdiepte en verbrede vaarweg aan te leggen zijn. Dat laatste is cruciaal: met bredere sluizen maar zonder verdiepte vaargeul in het IJsselmeer kunnen nog steeds niet grotere en diepgaandere schepen de havens van onder meer Meppel en Kampen bereiken.

De provincies Flevoland en Overijssel, de Zuiderzeehaven Kampen, de gemeenten Su?dwest-Frysla?n, Harlingen, Urk, Kampen, Zwolle en Meppel werken samen om die bredere sluizen in de Afsluitdijk te krijgen. Het verschil in kosten tussen de sluizen zoals Den Haag ze heeft ingepland en de wens van deze regionale overheden is fors: 120 miljoen euro. ?Gezien de grootte van het te financieren bedrag tussen beide varianten is het de regio (nog) niet gelukt in de financiering van deze meerkosten te voorzien. De regio heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben, onder andere voor het aanboren van externe financieringsbronnen. Uitgangspunt voor mij blijft hierbij dat voor de ontwikkeling van deze brede sluis de regio de financiering op zich moet nemen?, schreef de minister in een brief van begin oktober aan de Tweede Kamer. Het komend halfjaar moet de minister helder hebben hoe die extra miljoenen betaald gaan worden. En vooral: wie de portemonnee trekken.

Baten
Een bredere en diepere sluis levert jaarlijks 65 miljoen euro extra aan omzet op voor de scheepsbouwsector rond het Ijsselmeer, berekenden de regionale overheden. De vraag is wel of dat cijfer nog correct is. Inmiddels is de grootste en enige scheepswerf van Kampen, Peters, failliet. ?Het is zeker een groot verlies?, zegt wethouder Meijering. Wel denkt hij dat Kampen nog altijd veel baat heeft bij een bredere, diepere sluis. De directie van de Zuiderzeehaven heeft ook altijd gepleit voor een bredere doorgang door de Afsluitdijk.

Niet alleen regionale overheden moeten bijdragen, ook van ondernemers wordt het nodige verwacht. Volgens de nota van de gemeente bestaat er bereidheid bij de nodige bedrijven om mee te betalen. ?Hoe 'hard' die toezeggingen zijn, is nog niet duidelijk?, aldus de nota. Concreet gaat het om Koninklijke De Vries Feadship in Makkum, Royal Huisman in Vollenhove, Damen Shiprepair in Harlingen, VEKA in Lemmer, Balk Shipyard in Urk, Barkmeijer in Stroobos, Hoekman Shipbuilding in Urk, Graansloot Kampen BV, Hartman Marine Shipbuilding op Urk, Tankterminal Zuiderzeehaven BV en V.o.f. Flevoport op Urk. Ook wordt een bijdrage van de Europese Unie aangevraagd.

De Statenfractie van de ChristenUnie in Overijssel wil weten wat het effect is van de opwaardering van de sluizen bij Kornwerderzand op de Overijsselse economie, blijkt uit vragen van die fractie. De partij wil vooral weten waarom de provincie participeert in de overleggroep. De minister zet vooral in op waterveiligheid, terwijl Overijssel praat over economische bedrijvigheid. ?Vallen die twee wel te combineren?? vraagt de ChristenUnie zich af. Ook wil de partij weten of de Zuiderzeehaven wel berekend is op zeeschepen. De partij had het antwoord op die vraag simpelweg kunnen weten: bij de aanleg is altijd rekening gehouden met de komst van zeeschepen.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.