Afbeelding

Mister M analyseert de invloeden op Kampen

· leestijd 2 minuten Algemeen

De wereld wordt steeds kleiner. Kampen steeds groter. Het is niet te vermijden dat ze invloed op elkaar uitoefenen. Althans, de wereld werkt in op Kampen. Andersom niet. Al sinds ons Hanzeverleden niet meer. Maar niet getreurd, de wereld komt wel naar ons toe. Of is dat juist te betreuren?

Onze Nederlandse danwel Kamper gewoontes en tradities lijken niet toereikend meer als dekmantel voor plezier. Het Ichthus College wilde haar schoolfeest vieren in de sferen van Halloween, een heidens en uit Amerika overgewaaid feest. Dat thema werd bij nader inzien afgeblazen en retour over de Grote Plas gestuurd. De kritische beschouwer weet dat uit Amerika lang niet alleen maar goeds overwaait. In Wilsum haalden ze een feest van net over de grens hier naartoe. Het Oktoberfest was smullen voor liefhebbers van Bier und Wurst. En voor vrouwelijke respectievelijk mannelijke liefhebbers van Lederhosen en Tiroler rokjes. Dit zou men ook kunnen combineren – als emancipatoire Hollandse creatie. Oftewel een Wilsumse deerne in een lederhose – de korte variant en net een maatje te klein.

Bij KHC werd een vergelijkbaar Duits feestje gebouwd onder de noemer Zwiebelfest. Dat is de Esslinger variant van het Beierse Oktoberfest dat al in 1810 in München ontsproot. De opkomst bij het Zwiebelfest op Sportpark De Venen viel echter tegen. Evenals er dit jaar geen spoken of griezelfiguren te bespeuren waren in de hoek van Brunnepe waar voorgaande jaren in het klein Halloween werd gevierd. De import van buitenlands vertier verloopt niet vlekkeloos. We blijven echter over grenzen heen kijken, landelijk en provinciaal. Jaloers kijken we bijvoorbeeld naar het zuiden des lands waar ze zich ieder jaar met carnaval feestelijk mogen vermommen. Met Halloween zouden wij ons eindelijk eens mogen vermommen. Net zoals in het zuiden zes dagen na Nieuwjaar de kinderen als drie koningen langs de deuren gaan voor een appel en een ei. Deze traditie vervangen we in het protestantse noorden liever met het feest van Sint Maarten. Uiteindelijk koesteren we toch ons eigen vertier. Volgens eigen traditie van tolerantie. Zolang het niet groepsgewijs wordt opgelegd en het anderen niet teveel stoort, gunnen we ieder diertje z’n pleziertje.

Op ons stadhuis doen inheemse invloeden van buitenaf zich gelden. Ruim een jaar geleden ging onze gemeente voor de nieuwe weekkrant Kampen.nl in zee met de commerciële uitgever Wegener. Natuurlijk moest de gemeente haar nieuwspagina’s dan daarin plaatsen en liet hiervoor de aloude weekkrant De Brug in de steek. Nu laat de gemeente zich voor het karretje spannen van de huizensector. Dat is geen nieuwe ontwikkeling maar wel een nieuw dieptepunt. Een promofilmpje moet de nieuwe wijk Onderdijks in de periferie van Kampen nog meer doen verkopen en uitbreiden. Daarvoor wordt ongevraagd publiek geld gestort in een commerciële pot voor een professioneel reclamespotje dat een lieve duit kost. Lokale nieuwsmedia als KampenOnline.nl doen het vast voor minder geld. Bovendien heeft vertoning bij de reclame in het knusse Movie Unlimited slechts een beperkt bereik. Verspreiding via Brugnieuws.nl en KampenOnline.nl leveren een groter bereik op. De volgende stap is een grote campagne waarin elke Kampenaar wordt gedirigeerd hun domicilie niet meer te promoten met de monumentale binnenstad maar met het nieuwe en frisse Onderdijks. De gemeente spekt met publieke Euri de kapitalisten. Zo zie je maar weer dat in- en uitheemse invloeden moeilijk te weerstaan zijn. Of het nou geld betreft, griezels of Tiroler rokjes.

Mister M

Contact: Krabbels@MrM.nl
Of (archief in eigen beheer):
http://www.Facebook.com/gekrabbel