Afbeelding
Nick de Vries.

Eenrichtingsverkeer Stadsbrug geschrapt uit maatregelenpakket Beter Bereikbaar

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Nick de Vries)

KAMPEN - De test met eenrichtingsverkeer op de Stadsbrug was volgens de onderzoekers van Kampen Bereikbaar een groot succes . Toch is het eenrichtingsverkeer in het dinsdag door het college gekozen maatregelenpakket niet terug te vinden. De Stadsbrug blijft in de plannen gewoon van twee kanten toegankelijk. "Technisch gezien was het een goede maatregel, maar er is onvoldoende draagvlak vanuit de raad en de samenleving", constateert wethouder Gerrit Jan Veldhoen.

De wethouder wilde in het voortraject alle mogelijkheden onderzoeken om te komen tot een vermindering van de verkeersdruk rond het knooppunt Bolwerk-Buitenwacht. Al was het alleen al om de subsidie van 290.000 euro uit het uitvoeringsbudget niet mis te lopen. Als Kampen niet bereid was om in de praktijk een breed pakket aan mogelijkheden te onderzoeken, dan dreigde het projectteam zich terug te trekken. De test met het eenrichtingsverkeer op de Stadsbrug leek een breekpunt. Nu Kampen de testweken heeft doorgezet, kunnen ze de bijna drie ton gebruiken om de maatregelen door te voeren.

De tests leidden wel tot veel onrust in de politiek en onder de bevolking. Eenrichtingsverkeer op de Stadsbrug was voor velen ondenkbaar, maar Veldhoen besloot ondanks de onrust toch door te zetten, zij het in afgeslankte en verkorte vorm. Het projectteam kon aan de slag met een breed pakket aan testmaatregelen waaronder twee weken eenrichtingsverkeer op de Stadsbrug.

Geen draagvlak

In technische zin was het eenrichtingsverkeer zeer geslaagd, maar gebruikers, of liever niet-gebruikers klaagden twee weken lang steen en been. Ook het testteam concludeerde achteraf dat het draagvlak onder Kampenaren niet groot was. Reden voor wethouder Gerrit Jan Veldhoen om van alle door het team voorgelegde maatregelenpakketten te kiezen voor de minst verregaande oplossing.

"We hebben gekozen voor keuze drie. Als we met nog minder maatregelen accepteren, dan lopen we onze subsidie mis. Stel de Kamper gemeenteraad besluit dat ook hier nog een maatregel uit gehaald moet worden, dan kunnen we de opdracht beter teruggeven."

Verkeerslichten

Het voorgestelde pakket houdt in het kort het volgende in:

In 2017 worden de verkeerslichten bij het station en de stadsbrug anders ingesteld, zodat in de spitsuren het verkeer dat Kampen in rijdt voorrang krijgt op het doorgaand verkeer Ens-Zwolle op de Zwolseweg en op het doorgaand verkeer IJsselkade-Bovenstrooms. Deze reizigers krijgen gerichte adviezen om tijdens de spits een andere route te kiezen of op een andere manier te reizen.

Op vier toegangswegen richting de Stadsbrug krijgen automobilisten permanent het advies om de knoop te mijden. Daarnaast wordt de situatie 'Stadsbrug open' bij de drie lokale toegangswegen aangegeven met het advies 'brug open, neem de Molenbrug'.

Zwolseweg

Op de Zwolseweg wordt voor autoverkeer een rijstrook minder beschikbaar gesteld en de afslag richting Stadsbrug verdwijnt. Doorgaand verkeer richting Frieseweg en rechtsafslaand verkeer richting IJsselmuiden blijft mogelijk, maar krijgt minder prioriteit. Deze ruimte wordt benut voor verbetering van de nieuwe stationsentree. Wethouder veldhoen benadrukt dat deze mogelijkheid nog uitgebreid verkend gaat worden, voordat de plannen definitief worden voorgelegd.

Voor de Stadsbrug wordt met Rijkswaterstaat, de provincie en in afstemming met Schuttevaer een pilot gestart om tijdens de scholierenspits de Stadsbrug vaker dicht te houden om de doorstroming voor fietsers en automobilisten die kampen in gaan te verbeteren.

Park + Bike + Walk

Er komt een eerste opzet voor een 'Park + Bike + Walk’ voorziening aan de Zwolseweg, nabij het station. Extra bezoekverkeer wordt hiermee afgevangen voor De Knoop.

De Community Kampen Bereikbaar blijft bestaan en wordt verder uitgebouwd. De reizigersgroep van 650 deelnemers kan goed worden benut voor de introductie van de maatregelen en peilen van ervaringen in 2017 en de nameting.

Het college van burgemeester en wethouders legt het voorstel nu voor aan de gemeenteraad die het 15 december behandelt. In september 2017 wordt een nameting uitgevoerd die eventueel, ook op basis van draagvlak, kan leiden tot een aanpassing van het pakket.