Afbeelding

ÉÉN OP DE VIER NEDERLANDERS ONDERGAAT BIJNA NOOIT EEN OOGMETING

· leestijd 3 minuten Algemeen

PERSBERICHT
ÉÉN OP DE VIER NEDERLANDERS ONDERGAAT BIJNA NOOIT EEN OOGMETING
Zwolle, 8 mei 2017 – Naarmate we ouder worden, neemt de flexibiliteit van onze ogen af. We krijgen meer moeite om te focussen op dingen die dichtbij of juist ver weg zijn. Uit onderzoek van Specsavers blijkt dat één op de vier Nederlanders bijna nooit een oogmeting ondergaat. Experts adviseren om minimaal eens per twee jaar je ogen te laten testen, ruim helft van de Nederlanders doet dit ook. Het vaker testen van ogen draagt bij aan het tijdig signaleren én monitoren van mogelijke oogproblemen. De redenen waarom mensen geen oogmeting laten uitvoeren zijn uiteenlopend: men vergeet het door drukte (17%), is bang voor hoge kosten (17%) of men vindt zijn of haar zicht nog steeds goed genoeg (24%). Opticien en contactlensspecialist Marc Simonis van Specsavers Zwolle vertelt over de meest voorkomende oogafwijkingen en oplossingen.
1. Min of plus
“Bijziendheid betekent dat je dichtbij goed kunt zien, maar veraf moeite hebt met kijken. De glazen in je bril of lenzen hebben dan een minsterkte. Ben je verziend, dan is dat juist andersom. Je hebt dan dichtbij moeite met zien. Dit wordt vaak opgelost met een leesbril met plussterkte”, aldus Simonis. Bijziendheid wordt ook wel myopie genoemd en deze aandoening neemt wereldwijd toe én ontwikkelt zich steeds vaker op jonge leeftijd. De moderne leefstijl waarin kinderen opgroeien, wordt als de grootste veroorzaker van myopie gezien maar vooralsnog is hiervoor geen sluitend bewijs gevonden. Wel blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC Rotterdam dat de combinatie van veel binnen zitten en veelvuldig gebruik van een beeldscherm (meer dan twee uur per dag) slecht is voor de ogen van kinderen.
2. Varifocale glazen Uit onderzoek van Specsavers blijkt dat bijna de helft (47%) van de brildragende 50-plussers een montuur heeft met varifocale glazen, ook wel multifocaal genoemd. Multifocaal betekent letterlijk ‘meerdere brandpunten’. Er zitten dus verschillende sterktes in een multifocaal glas. Bovenin zit de sterkte voor veraf en onderin het glas voor dichtbij. Simonis geeft aan: “Doordat in een varifocale bril de verschillende sterktes in elkaar overlopen, moeten je ogen én hersenen wennen. Het is eigenlijk een andere manier van kijken en daarom kan het even duren voordat je optimaal ziet. In het begin kan het lastig zijn om afstanden goed in te schatten, bijvoorbeeld met traplopen en autorijden. Gelukkig leer je snel welk deel van de bril optimaal is voor bepaalde afstanden en gaat het op den duur vanzelf.”
3. Cylinder en prisma Bij 80 procent van de mensen is het hoornvlies van hun ogen niet helemaal rond, maar heeft het enigszins de vorm van een rugbybal. De lichtstralen vallen hierdoor onder verschillende hoeken op het netvlies. “Dit wordt ook wel een cylinderafwijking genoemd en kan tot hoofdpijn leiden. Door in het glas in de richting van de afwijkende kromming een andere sterkte te plaatsen verhelpen we dit. Zo heffen we de afwijking op. Dit kan zowel met een bril als met lenzen”, aldus Simonis.
Een andere afwijking is wanneer de oogspieren niet helemaal perfect samenwerken. Aan het einde van een drukke dag kan dit leiden tot een wazig beeld. Soms kan dit verholpen worden met behulp van een prisma. De lichtinval wordt hiermee als het ware verplaatst, wat de druk op je oogspieren kan verlichten. “Bij Specsavers verwijzen we altijd eerst door naar een oogarts of orthoptist. Zij zijn gespecialiseerd in deze onbalans in oogspieren en bekijken op welke wijze dit gecorrigeerd moet worden. Met een recept kunnen mensen dan weer bij ons terecht voor het aanmeten
en bestellen van een bril. Er komen geen extra kosten kijken bij een cylinder of prisma”, zegt Simonis.
- EINDE PERSBERICHT -
Over Specsavers
Specsavers is een snelgroeiende retailketen die 125 oog- en hoorzorgwinkels in Nederland exploiteert. De winkels worden gerund op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Het van oorsprong Britse familiebedrijf is sinds 1997 in Nederland actief en heeft als missie om kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te maken. Specsavers Nederland boekte in 2015/2016 een omzet van ruim € 127 miljoen.
Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog-en hoorzorg en haar positie verder versterken. De retailketen is de grootste opleider van gediplomeerde opticiens in Nederland. Aan nagenoeg elke vestiging is een bij de Stichting Audicien (StAr) geregistreerde triage audicien verbonden, waarmee kwaliteit van dienstverlening en bedrijfsinrichting is gewaarborgd.
Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van lokale goede doelen.
Bronnen: Onderzoek Erasmus MC ‘Bijziendheid voorkomen met buiten spelen’
https://www.erasmusmc.nl/corp_home/corp_news-center/2015/2015-04/bijziendheid.voorkomen.met.buiten.spelen/
Whitepaper Specsavers
http://nieuws.specsavers.nl/ - rechterkant pagina, onder de contactpersonen
Voor meer informatie (niet voor publicatie):
Specsavers
Wieteke van Hunnik Head of PR Specsavers Nederland T: 035 – 711 8557 E: wieteke.vanhunnik@specsavers.com
Het PR Bureau
Anouk Ballering
T: 020 6702232
E: anouk.ballering@hetprbureau.nl
Voor meer informatie: www.specsavers.nl