Afbeelding

Mister M hoort nog net ”Vlieg toch op!”

· leestijd 1 minuut Algemeen

"Wat? WAT? Wat zeg je? Wacht even, ik kan je zometeen weer even verstaan." Worden dit de moeizame gesprekken van de toekomst? Als het aan onze Haagse regentenbestuurders ligt wel. Ze vinden de geluids- en milieuoverlast van vliegtuigen te oneerlijk verdeeld in het land. Het moet gelijkmatiger dus wordt er gebroed op een eerlijker spreiding van overlast over het land. Over de valse vervoersconcurrentie met (het ontbreken van) belasting op kerosine wordt niet gesproken.

Het verhaal moge bekend zijn. Het ruime jasje waarin Schiphol zit, wordt toch te klein. Lelystad moet vluchten overnemen. Daardoor krijgen grote gebieden geluidsoverlast door lange vertrek- en aankomstroute. Vliegtuigen kunnen, in tegenstelling tot helikopters, niet rechtstandig (recht boven het vliegveld) dalen. Doen ze dat wel, dan is er iets mis. Goed mis. Niet goed dus. Mochten er ongelukken gebeuren, dan stellen we een onderzoek in om dat een volgende keer te voorkomen. En bij een volgend ongeluk stellen we een onderzoek in om dat een daaropvolgende keer te voorkomen.

Om ons een eerlijker portie overlast te geven, moet er vakantieluchtverkeer uitwijken naar Lelystad. Dat vliegt lager en geeft ons daardoor meer, dus een evenrediger aandeel, herrie. Mochten ze in Den Haag verder kijken dan hun neus lang is, dan zijn we nog niet geholpen want hun neus reikt niet verder dan het westen des lands. Vliegen wordt meer en meer als een alledaagse vorm van vervoer gezien, zoals een auto ook de gewoonste zaak van de wereld is tegenwoordig – en een welkome melkkoe voor overheid en bedrijfsleven. Voor het gemak wordt even vergeten dat vliegen enorm veel meer lawaai- en milieuoverlast veroorzaakt. Met hetzelfde gemak wordt er ook van de daken geroepen dat vliegtoename goed is voor de economie. Als dat E-toverwoord valt, behoort iedereen stil te vallen. En vol verwondering het wonder van het vliegen toe te laten.

Vliegverkeer boven onze buren op de Veluwe en boven onze IJsseldelta gaat toeristen kosten waarmee een lastig dilemma geboren is. Of zelfs een vicieuze cirkel ontstaat. De toeristen blijven weg als natuur- en stiltegebieden geen rust meer kennen door vliegtuigen. Dat effect doet dan weer de positieve effecten van vliegwerkgelegenheid teniet. Sterker nog, vakantie vieren in eigen land wordt onaantrekkelijk. Waardoor we nog meer het vliegtuig pakken om buitengaats op vakantie te gaan. Als dat al niet noodzakelijk is, is het wel goedkoper en/of makkelijker. Dus hoe meer vliegen, hoe minder toeristen van en op eigen bodem. En die laatsten der Mohikanen vluchten dan weer naar he buitenland door de toenemende vliegoverlast. Zo wordt een vicieuze cirkel geschapen waar je niet meer uitkomt. Alleen nog met kunst en vliegwerk. Nee, niet met vliegwerk dus. Snapt u het nog? Ach, denken ze in het westen, vlieg toch op!

Mister M

Contact: Krabbels@MrM.nl
Of (archief in eigen beheer):

http://www.Facebook.com/gekrabbel