Afbeelding
Elske Koukoulas

Schippers blij met gratis winterligging, maar er zijn meer wensen

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Nick de Vries)

KAMPEN - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen heeft besloten om de winterligging voor de vaste Bruine Vloot van Kampen vanaf 1 oktober 2018 kosteloos aan te bieden. Schipper Henri van Dijk laat weten blij te zijn met de maatregel, maar zegt dat er ook nog wel wat belangrijke hordes genomen moeten worden, wil Kampen de Bruine Vloot in de toekomst niet alsnog verliezen aan concurrerende steden.

Schipper Henri van Dijk heeft namens de Bruine Vloot diverse gesprekken met de gemeente gevoerd en gewaarschuwd voor de nadelen die Kampen heeft ten opzichte van andere ligplaatsen. “Er moet een beleid komen dat zo aantrekkelijk is dat je niet alleen de huidige schepen behoudt, maar zelfs mogelijk nieuwe schepen aantrekt. Deze nieuwe maatregel van de gemeente is hoognodig, want ik heb al van verschillende schippers gehoord dat ze wilden vertrekken.”

Een plaats die behoorlijk concurreert met Kampen is bijvoorbeeld Urk. De tarieven voor de schippers om hier aan te meren zijn vele malen lager en bovendien krijgen de schippers gratis elektriciteit. Ook kunnen de schippers hier, net zoals in de meeste andere havens, hun glas kwijt in een glascontainer in de haven. “Kampen heeft nog altijd geen glascontainers in de haven”, aldus Van Dijk. Dat is erg onpraktisch als je met 20 man aan boord je glas kwijt moet.”

De gemeente heeft met de gratis liggelden in de winter volgens Van Dijk een stap in de goede richting gezet. Hiermee biedt zij wat dat betreft dezelfde voorwaarde als veel andere steden. Er zijn echter zeker nog wat verbeterpunten. Met name de vaak haperende Eilandbrug is de schippers een doorn in het hoog. In augustus van 2017 kwam het schip van Van Dijk de Pouwel Jonas samen met de Summertime stil te liggen voor de brug. Zowel op de heenreis als op de terugreis moesten de schepen in totaal zes uur wachten door een storing. Aan boord waren op dat moment 70 Duitse scholieren, wiens terugreis ernstige vertraging opliep.

De schippers willen dat er voor de Eilandbrug een loopbrug komt, zodat passagiers in ieder geval gegarandeerd van boord kunnen, als er een storing optreedt. “Als het een keer gebeurt dat de scholieren hun bus missen, dan is dat erg slechte reclame voor de vloot en Kampen als afvaarthaven.” De gemeente heeft zo’n 5.000 euro uitgetrokken om te kijken of er werk te maken is van zo’n loopbrug. Pas als die er ligt kunnen de schippers echt gerust zijn.

Je verzint het niet...

Tot slot noemt Van Dijk nog de winterbediening van de bruggen op het vaartraject als frustratie. Volgens van Dijk is er om mankracht uit te sparen slechts één persoon die zowel de Ramspol, de Roggebot als de Ketelbrug moet bedienen en die persoon rijdt daarvoor de hele dag heen en weer tussen de bruggen. Hierdoor is het al moeilijk om meer dan één doorvaart per dag te regelen van Kampen naar het IJsselmeer. “Vanochtend met zes schepen van Kampen naar Lelystad gevaren. Dan liggen we een uur voor de Ketelbrug te wachten met deze kou, de meesten van ons sturen buiten, omdat de brugwachter na de Eilandbrug eerst nog de Roggebot moet bedienen. Je verzint het niet...”

Het nieuws volgt toevalligerwijs enkele dagen nadat in de stemwijzer van De Brug een stelling met dit onderwerp is toegevoegd. Hier werd gesteld dat de gemeente meer moest doen om de schippers in Kampen te houden. Alle partijen waren het hier mee eens. De stemwijzer is te vinden op www.brugnieuws.nl.