Afbeelding

Kamper kunstenaar zet de tijd even stil met duik in het atelier

Algemeen

KAMPEN – Arne Heldoorn exposeert een aantal van zijn werken in het Cultuurhuis in Stadshagen (Zwolle). De tentoonstelling, die duurt tot eind januari, is voor de Kamper kunstenaar een mooi wapenfeit na een periode die vooral in het teken stond van een aantal verhuizingen. Zijn nieuwe atelier pal boven het bekende café De Stomme van Campen maakt van hem een blije kunstenaar.

Of liever gezegd ‘maker’, zoals de autodidact en autonome creatieveling zichzelf het liefst noemt. Vanuit zijn nieuwe stek kijkt hij uit op het Van Heutszplein, de IJssel en de weilanden aan de overkant. In de lente kan hij de koeien er zien lopen. Een erg inspirerende plek. Maar niet in die zin dat Heldoorn naar buiten tuurt en schildert wat hij ziet. “Mijn werk is niet realistisch. Ik ben meer geïnteresseerd in de binnenkant van dingen. Ik werk van buiten naar binnen.”

Heldoorn voelde zich als kind al aangetrokken tot de wereld van de abstracte kunst. “Werk dat je niet kunt herleiden tot de werkelijkheid heeft mij van jongs af aan gefascineerd.” In de bibliotheek grasduinde de 8-jarige Arne al in boeken over kunstenaars als Kandinsky, Miro en Van Gogh.

Experimentele lef

Een rijtje kunstenaars opnoemend, concludeert Heldoorn dat ze in werk en persoonlijkheid nogal van elkaar verschillen. Een opvallend kenmerk hebben ze echter gemeen: lef. De durf om te experimenteren is een eigenschap waarvan je als kunstenaar niet snel genoeg hebt, meent de Kampenaar. Heldoorn zelf experimenteert graag met materiaal. Hij typeert zichzelf als een kunstjutter. Iemand die met verschillende materialen als handgeschept papier, leer en zelfs lood uit de voeten kan.

“Als kunstenaar heb ik soms het gevoel in een speeltuin te zijn. Ik probeer veel uit.” Tegelijkertijd kan Heldoorn putten uit een hoop ervaring en weet hij, om maar een voorbeeld te noemen, hoe acryl- en olieverf zich tot elkaar verhouden. Niet, en dat kan voor mooie effecten zorgen als je weet wat je doet en welke volgorde je het beste aanhoudt. Heldoorn spreekt over een mooie ‘paradox’, namelijk die van ‘het gecontroleerde toeval’.

Abstract

Voor de expositie in Stadshagen selecteerde de kunstenaar een aantal abstracte werken, geschilderd op handgeschept papier. Kunstbemiddelaar Gea Bosscher, die de expositie samenstelde, is er lyrisch over. Ze spreekt over werk dat je het liefst zou beetpakken. Ze vroeg Heldoon zelfs of het werk eigenlijk niet te laag hangt voor het geval anderen dezelfde drang hebben en die niet kunnen weerstaan. Het antwoord van de, op dit punt, pragmatisch ingestelde Heldoorn luidde dat dit geen probleem is. “Mijn werk mag je aanraken, voelen. Dat is onderdeel van de ervaring.” Eerder exposeerde Heldoorn al in andere steden als Amsterdam en Deventer en in Kampen was hij een van de kunstenaars achter het Pop-up Museum. “Ik zou graag weer eens in Kampen exposeren, maar dan moet het wel verfrissend zijn.” Vooralsnog vermaakt Heldoorn zich uitstekend in zijn atelier. Daar kan hij opgaan in zijn werk en de tijd even vergeten. En dat is een relatief zeldzame ‘staat van zijn’ in deze hectische tijd. Heldoorn: “Er komt vandaag de dag zo’n grote hoeveelheid informatie op ons af in korte tijd dat het eigenlijk helemaal niet goed voor ons is. Ik werk als pedagogisch hulpverlener op een SBO school met kinderen die soms een extra ondersteuningsbehoefte hebben. Aan hen merk ik soms dat ze moeite hebben om de acceleratie van onze maatschappij bij te benen. Maar eigenlijk geldt dat voor velen van ons. Dat is een thema dat bij erg bezighoudt.” Wat tegengif kan kortom geen kwaad. Laat 2019 een jaar zijn om je af en toe aan de waan van de dag te onttrekken en tijd te nemen voor je staat van zijn. Voor Heldoorn biedt zijn atelier in elk geval een prachtige uitkomst om dat te doen.