Deze bijdrage is geschreven door Jenneke Palland.
Deze bijdrage is geschreven door Jenneke Palland.

Column Ondernemen in Kampen: Hoe bewust koop jij (online)?

· leestijd 2 minuten Algemeen

In een maand tijd zijn er veel veranderingen in de Kamper binnenstad. Trendy woman sluit de deuren, Blue music gaat van fysiek naar online en toekomst Intertoys en OP=OP Voordeelshop is onzeker. Daarnaast stelt Gemeente Kampen € 300.000,- beschikbaar voor een vitale en toekomstgerichte binnenstad. Deze ontwikkelingen zette mij de afgelopen weken aan het denken. Hoe bewust ben ik van mijn aankopen? En hoe bewust koopt mijn omgeving?

Vaak koop ik in “mijn” binnenstad. Ik weet precies wat ik koop omdat ik het product kan voelen en zien, geïnspireerd raak en persoonlijk advies op maat krijg. Hierdoor hangt mijn kledingkast vol met favoriete outfits, die ik zelf in eerste instantie niet uit de rekken gepakt zou hebben. Toch koop ik ook regelmatig online.

Retourtax

Feit is dat ‘gratis verzenden’ en ‘binnen-één-dag-in-huis’ de drempel om online te bestellen, steeds lager maken. Last-minute een jurk scoren voor een feestje gaat bijvoorbeeld heel makkelijk. Je bestelt vier jurken, zoekt de leukste uit en retourneert met gemak en kosteloos de andere drie. Recent werd ik wakker geschud uit deze online-bubbel door een artikel over het retourneren van online aankopen. De rekening die we betalen voor ‘gratis en snelle bezorging’ zijn: toenemende verkeersdrukte, extra CO2-uitstoot, enorme retourstromen en een steeds kleinere groep retailers die nog winst maakt. Het kan geen kwaad vaker te bedenken of ik deze aankoop écht (nu) nodig heb, voordat ik op de bestelknop druk. En om te overwegen of ik dit net zo eenvoudig kan kopen als ik op de fiets spring.

Gaan alle winkels het redden? Nee, het aantal webwinkels is explosief gestegen waardoor per saldo het aantal verkooppunten harder is gestegen dan de totale omzet. Er zullen winkels (online en fysiek) gaan sluiten totdat vraag en aanbod weer in balans zijn. Is het einde van de fysieke winkel dichtbij? Ik denk van niet. Echte winkels kunnen 'direct' een probleem oplossen, bezoekers inspireren en van klanten echte fans maken.

Oproep aan alle winkeliers en klanten

Beste winkelier: blijf niet stilstaan, ga het gesprek aan met je klant; bouw een relatie op en help klanten om in jouw winkel bewust een keuze te maken. Omarm de bezoeker die de moeite heeft genomen het huis te verlaten. Verkopen is een vak: zet het vakmanschap in de winkel centraal. Richt je winkel in door en vanuit de ogen van de klant en besef dat je concurreert om de schaarse tijd van consumenten. De tijd dat je geld kon verdienen met een pakhuis vol voorraad, zonder beleving, maar met kassa… is voorbij!

Beste klant: heb jij de komende periode een tip voor een retailer uit de binnenstad. Deel deze dan! Ik vraag je niet om nooit meer online te bestellen, maar wel om je bewust te zijn van de gevolgen en je af te vragen: is deze online bestelling nu echt de beste keuze voor mij?

Persoonlijke anekdote

Tot slot nog een persoonlijke anekdote: zoonlief, F-pupil voetballertje, komt na een wedstrijd thuis met de mededeling: “ik moet nieuwe voetbalschoenen”! In de lokale sportzaak worden zijn voeten opgemeten en komt de verkoper tot het inzicht dat er niks mis is met zijn voetbalschoenen en dat ze ook niet te klein zijn. Na een gesprek met zoonlief komt het hoge woord eruit: De huidige schoenen zijn niet meer goed omdat hij er vandaag voor het eerst niet mee heeft gescoord!

Een gedenkwaardig moment, dat ik zonder de verkoper niet had gehad.

Jenneke Palland

Trotse moeder en inwoonster van Kampen

Zakelijk Accountmanager Rabobank IJsseldelta