Lezing theoloog over bronnen van christendom

· leestijd 1 minuut Cultuur

KAMPEN - In de Lutherse Kerk in Kampen vindt op zondag 21 september een lezing plaats van Theoloog Tjeu van den Berk over de bronnen van het christendom. de lezing begint om 15.00 uur.

?In het boek 'Het Oude Egypte: bakermat van het jonge christendom' neemt dr. Tjeu van den Berk ons mee naar de bronnen van de Nijl?, aldus de organisatie. ?Dr. Tjeu van den Berk is theoloog en werkte aan de Katholieke Theologische Universiteit van Utrecht. Hij heeft veel geschreven over het raakvlak tussen religie, psychologie, kunst en cultuur. In het boek staat Van den Berk stil bij de oeroude archetypische beelden die volgens hem aan de overeenkomsten tussen de Egyptische religie en het christendom ten grondslag liggen.?

?Een van de meest markante ideeën van de christenen is dat hun god mens wordt, het woord vlees, de logos sarx, en wel zo existentieel werkelijke dat hij kon lijden en sterven. Zo'n mythe is als zodanig ondenkbaar in het Jodendom. Hij staat echter wel centraal in het Oude Egypte. Als de christenen het drie eeuwen na aanvang van de jaartelling hebben over de geboorte van het goddelijk kind uit een menselijke maagd en moeder, verbeelden ze een visie die in het Oude Egypte al minstens 1500 bestond.?

Maar zou je dan kunnen zeggen dat de katholieken, protestanten en vrijmetselaars ? misschien zonder het te weten - dan eigenlijk aanhangers zijn van een oude Egyptische mysteriegodsdienst? ?Nee, dat hoef je niet zo te zeggen,de Egyptenaren hebben het niet uitgevonden. In Zuid-Amerika staan ook piramides. Wat ik met archetypes bedoel is dat het de grote oersymbolen van de wereld zijn. Ik gebruik meestal het woord archetype die des mensen zijn. De Egyptenaren hebben dat op hun manier verbeeld en verklankt. Andere volken hebben andere beelden gebruikt.?

?Maar in ons diepste wezen zitten we allemaal met zelfde oerbeelden. Of Roodkapje nou de wolf tegenkomt of een ijsbaar of een slang in de woestijn: het gaat om een oud-Germaans beeld voor iets wat overal ter wereld in de mens bovenkomt. Egypte heeft 3.300 jaar in de geschiedenis bestaan als wereldrijk. Dus de beelden van de Egyptenaren die waren overal aanwezig. En die werden in de tijdgeest meegenomen, waardoor men de wijze waarop de Egyptenaren over religieuze en spirituele zaken praatte en dachten en in beelden uitbrachten, dat nam men gewoon over. Men kon gewoon niet anders. Ik zeg ook niet dat het christendom Egyptisch was. Maar ten tijde van het jonge christendom bestonden er niet of nauwelijks andere archetypische oerbeelden dan de Egyptische, dus kon dat jonge christendom niet anders gebruiken dan deze beelden en symbolen.?

De entree tot de lezing kost 7,50 euro.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.