Afbeelding

Trijntje en Jaron wilden leren in de praktijk: “Wij hebben ons hele leven al op school gezeten”

Ondernemen in Kampen

(door Niek Teune)

KAMPEN – “Vijf dagen in de week naar school? Weet je hoe saai dat is?” Jaron Potuyt (18) en Trijntje Kemp (18) worden niet blij van theorie in de schoolbanken, maar zij willen het vak leren in de praktijk. De twee studenten van het Hoornbeeck College kozen daarom bewust voor de opleidingsvariant BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg), waarbij zij relatief veel aan het werk zijn en relatief weinig op school komen. “Wij zijn meer doeners.”

Voordat Jaron uit Staphorst en Trijntje uit Punthorst begonnen aan hun BBL-traject bij het Hoornbeeck College in Kampen, volgden zij de gemengde theoretisch leerweg (afgekort gtl) op de Pieter Zandt. Waar Trijntje koos voor de leerrichting Handel en Administratie, volgde Jaron de lessen van het keuzeprofiel Metaal. “Toen ik geslaagd was, had ik in mijn hoofd dat ik de gehandicaptenzorg in wilde”, zegt Trijntje. “Daarom ben ik in augustus 2018 begonnen aan de opleiding tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker aan het Hoornbeeck College, maar dat heb ik maar tien weken volgehouden. Weer elke dag naar school, dat vond ik toch niet zo leuk.”

In dezelfde tijd was Trijntje gestart met haar bijbaan bij Meesters Tweewielers, een grote fietsenwinkel in Staphorst. “Ik vond het werken in de fietsenzaak eigenlijk veel leuker dan school. De opleiding was niet zoals ik vooraf had gedacht; ik voelde mij een beetje nutteloos. Toen ben ik naar mijn studieloopbaanbegeleider gegaan en heb ik gevraagd of ik nog kon switchen naar de BBL-opleiding tot verkoopspecialist. Bij deze tweejarige opleiding op niveau 3 zou ik vier dagen per week kunnen werken en nog maar één dag per week naar school moeten. Gelukkig kon ik nog wisselen

zonder studievertraging op te lopen, dus ben ik in november 2018 begonnen aan mijn BBL-traject.”

Leren in de praktijk

Jaron wilde aanvankelijk graag in het leger of bij de politie werken. Toch koos hij in augustus 2018 voor de BBL-opleiding tot verkoopspecialist aan het Hoornbeeck College. “Ik wilde niet opnieuw vijf dagen naar school toe. Gelukkig kon ik een BBL-traject volgen bij Welkoop in Staphorst, een speciaalzaak voor tuin en dier, die sinds een paar jaar ook steeds meer werkkleding en vrijetijdskleding is gaan verkopen. Vanaf mijn 14e werk ik daar. Eerst moest ik als zaterdaghulp de schuur aanvegen, maar uiteindelijk leerde ik steeds meer en mocht ik steeds meer doen. Ik mag nu bijvoorbeeld bestellingen plaatsen, klachten afhandelen en klanten adviseren. Het is heel breed, dat vind ik mooi.”

Schone handen

Ook Trijntje kon haar BBL-opleiding volgen bij het bedrijf waar ze als zaterdaghulp aangenomen was, namelijk bij Meesters Tweewielers. “Ik ben nooit zo’n meisje-meisje geweest; het mocht allemaal wel wat groter en lomper. Als zaterdaghulp hield ik mij bezig met het aannemen en inplannen van reparaties, maar ook verving ik zelf wel eens een zadel of een achterlicht. Dat werk, dat eigenlijk best wel heel erg leuk is, doe ik nu nog steeds. Ik heb nu minder begeleiding nodig dan vroeger en daarom mag ik ook veel werkzaamheden zelfstandig. Zoals bijvoorbeeld het helpen van klanten in de winkel. Mijn handen kunnen heel snel schoon zijn”, lacht Trijntje.

Lange dagen

De opleiding tot verkoopspecialist hebben Trijntje en Jaron tegen de zomer van 2020 afgerond. Ze zijn recent begonnen aan de eenjarige opleiding tot manager retail op niveau 4. Trijntje en Jaron werken nu vier of vijf dagen per week bij hun leerbedrijf en ze gaan één dag in de week naar school. Of dat bevalt? Ze knikken allebei. “Het is wel een lange dag, want we hebben soms les van 8.30 uur tot 16.00 uur. We moeten ook huiswerk maken en praktijkopdrachten op ons werk uitvoeren”, zegt Trijntje. Jaron: “Je bent gewoon een dag onder de pannen. Vaak was ik niet voor 17.00 uur thuis.” Maar dat is voor hen alsnog beter dan de meerdere lesdagen per week die de studenten hebben die een BOL-opleiding (Beroeps Opleidende Leerweg) volgen.

Als ze opnieuw zouden kunnen kiezen, dan zouden Trijntje en Jaron weer voor BBL gaan. “Honderd procent zeker”, zegt Jaron. “Je zit niet de hele tijd op een stoeltje. Wij zijn meer doeners. We willen graag leren, maar meer door met de neus op de feiten gedrukt te worden. Door de praktijk leer je nog beter wat je op welke manier kunt toepassen. En je verdient gewoon geld. Het is toch een leuk zakcentje.” Trijntje: “Ik ben blij met de vrijheid die ik heb. Vijf dagen in de week naar school; weet je hoe saai dat is? Wij hebben ons hele leven al op school gezeten. Op het werk is het heel gezellig. We hebben veel lol met de collega’s.”

Minder contact studiegenoten

De keerzijde van het BBL-traject is dat Trijntje en Jaron minder contact hebben met hun studiegenoten, omdat ze elkaar maar één dag in de week zien. Trijntje: “Dat vind ik wel jammer, dat ik niet zoveel contact meer heb met leeftijdsgenoten. Ik heb wel vriendinnen, maar nieuwe leeftijdsgenoten op school ontmoeten zit er nauwelijks in.” Dat herkent Jaron. “Toch hebben we wel een hele leuke klas”, zegt hij. “Vorig jaar waren we met zo’n achttien studenten, waarvan er nu nog ongeveer negen de opleiding tot manager retail zijn gaan volgen. We delen onze ervaringen met elkaar, ook om erachter te komen hoe iemand anders met een praktijksituatie zou zijn omgegaan.”

Trijntje en Jaron hebben als BBL-studenten ook geen recht op studiefinanciering of een studentenreisproduct. Missen ze dat ook? “Nee hoor, wij hebben geld zat”, lacht Trijntje. Dan: “Nee, dat is niet helemaal waar. Maar wij krijgen het gewoon niet. Waarom, dat weet ik eigenlijk niet.” Jaron: “Eigenlijk is het vreemd. Waarom krijgen we niet een klein beetje? We gaan toch één dag in de week naar school?”

Tegen de zomer van 2021 hopen Trijntje en Jaron hun opleiding tot manager retail af te ronden. Wat Trijntje daarna gaat doen, dat weet ze nog niet. “Alles mag op mijn pad komen. Bij Meesters Tweewielers blijven is zeker een optie. Ik heb het er wel heel erg naar mijn zin.” Jaron verwacht dat hij blijft werken bij Welkoop. “Ik heb daar nog veel te leren. Maar het kan ook zijn dat ik het tegen die tijd zat ben en ik wat anders ga doen, bijvoorbeeld in een andere winkel.” Of het een optie is voor de twee jongeren om terug de schoolbanken in te gaan? Jaron lacht smakelijk om de vraag. “Dat denk ik niet. Of ik moet ineens heel gemotiveerd raken.” Trijntje houdt de deur nog op een kier. “Als het niet te lang duurt, wie weet. Maar dan moet het wel BBL zijn.”