Afbeelding
Aangeleverd

Zo los je een arbeidsconflict op

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Soms kan de kleinste miscommunicatie op de werkvloer al uitmonden in een flink conflict. Hoe kun je een arbeidsconflict oplossen? En wat kun je het beste doen als je erin verwikkeld raakt? Met deze tips voorkom je dat een probleem met je opdrachtgever, leidinggevende of collega escaleert. Ook vertellen we hoe een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers je uit de brand kan helpen.

Verschillende soorten conflicten

Je kunt op allerlei manieren verzeild raken in een arbeidsconflict, óók als zzp’er. Denk bijvoorbeeld aan een ongeval op de werkvloer, discriminatie op het werk, ontslag of geschillen over ziekte of overwerk. Ook kan het gebeuren dat je schade veroorzaakt aan een ander of andermans spullen. In zo’n geval ben jij aansprakelijk voor de (letsel)schade. Het is slim om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers te hebben zodat deze schadepost wordt gedekt en je de kosten niet zelf hoeft op te hoesten. Zeker in het geval van een letselclaim kunnen de kosten oplopen tot wel honderdduizenden euro’s.

Heeft je opdrachtgever je aansprakelijk gesteld voor schade, maar vind jij dit onterecht? Dan kan een jurist je verder helpen. Bel je rechtsbijstand of schakel prepaid rechtshulp in voor juridisch advies.

Stap 1: Ga in gesprek

Bij een conflict luidt het advies altijd: ga eerst respectvol in gesprek met de tegenpartij en probeer samen een oplossing te vinden. Maak nieuwe afspraken met je leidinggevende, opdrachtgever of klant en leg deze schriftelijk vast. Zo heb je een document om naar terug te grijpen bij eventuele nieuwe misverstanden of miscommunicaties.

Gaat het conflict over ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten, agressie, discriminatie of seksueel geweld? Neem dan contact op met de aangewezen vertrouwenspersoon.

Stap 2: Schakel een mediator in

Als het niet lukt om er samen uit te komen, praat dan met een mediator. Dit is een onafhankelijke bemiddelaar die beide partijen helpt met het vinden van een prettige oplossing. De nieuwe afspraken die je met de tegenpartij maakt worden vastgelegd door de mediator.

Stap 3: Wees een goede werknemer

Het is verstandig om je werk goed uit te blijven voeren tijdens het conflict. Meld je bijvoorbeeld niet ziek als je geen zin hebt om naar werk te gaan. Daarmee sta je sterker in je recht als het uiteindelijk tóch tot een rechtszaak komt.

Stap 4: Schakel de kantonrechter in

Kom je er niet uit met mediation? Neem dan juridische stappen. Je kunt een jurist inschakelen via je rechtsbijstand of vakbond en het conflict dan voorleggen aan de kantonrechter.

Pak het slim aan

Bij conflicten is het belangrijk om niet impulsief te handelen vanuit je emotie: maak weloverwogen en goed geïnformeerde beslissingen. Als je in loondienst bent en ontslag wil nemen tijdens een arbeidsconflict, weet dan bijvoorbeeld dat je nog steeds rekening moet houden met de afgesproken opzegtermijn. Weet ook dat je met je ontslag het recht op een ontslagvergoeding of WW-uitkering verliest.