Afbeelding
Foto: Gerard Meijeringh

Auto RenZ: Persoonlijke aandacht en een goed advies zonder omwegen

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Auto RenZ bestaat op 1 juni 2022 dertig -veelbewogen- jaren: jaren gevuld met voorspoed en soms ook tegenslagen, maar altijd groei. Waar het bedrijf begon als garage met showroom, is het inmiddels uitgegroeid tot een fullservicebedrijf, waar de automobilist terecht kan voor in- en verkoop van occasions, diagnose, onderhoud, schadeherstel en reparatie, een kettingbaanwasstraat en brandstof. “We zijn een one-stop-shop voor de automobilist. De enige in de regio”, aldus Jacquelien Rook.  

Een reis door de tijd

Op 1 juni 1992 werd Auto RenZ opgericht door Gerrit en Jacquelien Rook. Zij werkten in die periode dag en nacht en vanaf de start werd daardoor een brede klantenkring opgebouwd. Groei is altijd belangrijk geweest voor Auto RenZ en de organisatie breidde haar activiteiten steeds verder uit. In 2000 namen Gerrit en Jacquelien het toen nog bemande tankstation over om het in eigen beheer te exploiteren. De toekomst van tanken was onbemand: dat werd wel duidelijk.  In 2004 maakten zij daarom de overstap naar een onbemand tankstation, inmiddels bekend als Argos, een prijsvechter in de markt met de goedkoopste brandstof in de regio. In 2020 kwam daar nog eens Wasstraat RenZ bij. 

Hoogtepunten, maar ook diepe dalen

Natuurlijk is er niet alleen sprake geweest van voorspoed en groei. Auto RenZ kende in de dertig jaar dat zij bestaat ook tegenslagen. Een dieptepunt was de brand die in 2009 uitbrak door kortsluiting in een auto. De werkplaats brandde helemaal uit en de showroom was niet meer te redden vanwege de roetschade. “Dat is voor ons echt een ramp geweest. Het werk binnen het pand lag stil en we zijn twee jaar bezig geweest om alles weer optimaal werkende te krijgen”, aldus Gerrit. In deze periode werkte het voltallige personeel gewoon door: er werden werkplaatsen gehuurd en de balie werd verplaatst naar een keet naast het pand. “We hebben nooit klanten hoeven wegsturen, maar dat was voor ons nóg harder werken en het financiële plaatje werd er natuurlijk ook niet beter op”, vertelt Jacquelien. 

Uit de as herrezen

Auto RenZ herrees na de brand gloednieuw en sterker dan ooit uit de as. Zowel de werkplaats als de showroom zijn fors groter geworden. In plaats van vier bruggen zijn er nu zes. Ook werd een poetshal en een bandenopslag gebouwd. “Tegen de verdrukking in zijn we als bedrijf fors gegroeid”, aldus Jacquelien. Samen met haar man Gerrit heeft ze daar dan ook keihard voor gewerkt. 

Nieuwe tijden, nieuwe partner

Tijden veranderen en ook Gerrit en Jacquelien gaan met de tijd mee. “Ik wilde zelf altijd zoveel mogelijk werken. Weken van zestig uur waren niks. Dat is nu anders: de jeugd heeft veel meer andere dingen waar ze óók tijd aan willen besteden. Michel is onderdeel van deze generatie. Er is ook een leven naast het werk, en Michel kan dit goed uitdragen”, aldus Gerrit.

Michel van der Werf is in januari 2020 is hij in het bedrijf gekomen als compagnon. Hij werkt bij Auto RenZ sinds september 2019 en neemt uiteindelijk het stokje over van Gerrit en Jacquelien. 

De toekomst tegemoet

Momenteel is de autobranche vol in beweging. Wat brengt de toekomst? Van der Werf is er klaar voor. “Je ziet steeds meer elektrische auto’s, maar we zitten nog te wachten op de grote omslag. En wat wordt het? Elektrisch rijden of rijden op waterstof? Daar moet je nu al op inspelen.” Binnenkort komen er twee laadpalen bij Auto RenZ. Daarnaast wordt achter de schermen gewerkt aan onlineconcepten, zodat klanten straks ook online bediend kunnen worden. Wanneer moet de auto naar de garage? Wat voor onderhoud kan de automobilist verwachten en wat zijn de kosten? Met als doel om de dienstverlening goedkoper te maken, klanten zo goed mogelijk te informeren en te behoeden voor onverwachtse verrassingen. 

Direct en duidelijk

Gemak voor de klant: het past bij de visie van Auto RenZ. Die is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. ‘Streven naar de tevreden klanten’. Persoonlijke aandacht en een goed advies zonder omwegen. “De veiligheid van onze klanten gaat ons aan het hart”, besluit Jacquelien.