Buslijn 11 op weg naar het station
Buslijn 11 op weg naar het station (bron: KN)

Krappe overstaptijd levert spanningen op

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Maarten van Gemert)  
KAMPEN – De overstaptijd van buslijn 11 op de trein naar Zwolle levert de nodige stress op. De drie minuten tussen aankomst van de stadsbus en vertrek van de trein naar Zwolle is erg krap. Voor minder valide reizigers als kinderen, senioren of gipsvluchtpatiënten zelfs onhaalbaar. Maar ”normaal gesproken is de overstaptijd voldoende” aldus de Provincie.

Nu de scholen weer begonnen zijn, maken nieuwe reizigers kennis met het Openbaar Vervoer. Om op school in Zwolle te komen, pakt menig jongere de bus naar het station. Dat zorgt voor jachtige taferelen op het (bus)station. En de nodige trauma’s, volgens een moeder die niet begrijpt waarom de aansluiting zo krap is. Haar zoon van 12 zou trauma’s oplopen en regelmatig ”trillend in de trein” zitten nadat hij nog net de door sluitende deuren de trein is binnengekomen.

Provincie
Provincie Overijssel gunt aan vervoersdiensten een concessie, het alleenrecht om openbaar vervoer aan te bieden in een bepaald gebied voor een bepaalde periode. Pam Roelofs is de woordvoerster van gedeputeerde Martijn Dadema (GroenLinks) die Mobiliteit in zijn portefeuille heeft. Zij geeft aan dat de overstaptijd van 3 minuten in beide richtingen ”gezien de korte afstand tussen busstation en perron normaal gesproken voldoende is”.
Drukte na de zomervakantie en op de weg kan leiden tot langere rijtijden. Het kan dus voorkomen dat de overstaptijd korter wordt of de overstap niet gehaald wordt. „Als dat structurele vormen aanneemt”, aldus Roelofs, „moet de dienstregeling daarop aangepast worden.” Die kan met bijvoorbeeld tien minuten opgeschoven worden maar dat werkt op alle vertrek- en aankomsttijden door. Dat is een flinke verslechtering die wat ons betreft niet acceptabel is.”

Connexxion
In Overijssel is busmaatschappij Connexxion de concessiehouder. Namens de vervoerder verzekert Herman de Gooijer dat er zeker afstemming is met de treinvertrektijden. Hij geeft aan dat het ook gebeurt dat de bus al eerder bij het station is en reizigers daardoor meer dan drie minuten overstaptijd hebben. De zogenoemde 80-20 regel.
„Andere oplossingen zijn altijd denkbaar, bijvoorbeeld lijn 11 elk kwartier rijden,” vertelt De Gooijer, „maar dan krijg je een frequentie die niet in verhouding staat met het aantal reizigers en die ook financiële gevolgen heeft voor de provincie.”

Onbegrip
Bij de klaagster in kwestie overheerst onbegrip ”dat er een bus naar het station rijdt waar geen genoeg overstaptijd is berekend. De passagier voelt zich daardoor zeer niet op zijn gemak.” Als haar zoon de trein wel heeft gehaald ”zit hij er trillend in dat het net gelukt is”. Ze heeft contact gezocht met de gemeente maar die staat er buiten. Tenslotte heeft ze melding gemaakt bij OV Regio IJsselmond.
Roelofs vat de dilemma’s samen: „Als de bussen op tijd kunnen rijden, kan het niet beter dan hoe het nu is. Maar het is krap en er is weinig tot geen ruimte voor vertragingen zonder flinke aanpassingen of inkortingen van de route toe te staan. Daar zijn we ons bewust van.”

..