Afbeelding
Tennekes.

Column: Niet van de wind

· leestijd 2 minuten Algemeen

Vorige week keken mijn vrouw en ik naar een concert van onze goede vriend en zanger Henk Kraaijeveld via YouTube. Samen met zijn jazztrio en violiste Julia Philippens (o.a. Fuse) speelde hij een live-concert van 45 minuten. Het optreden was onderdeel van The Lockdown Sessions, een initiatief van jazz-muzikanten om hun publiek concerten aan te bieden. De ticketprijs mocht je zelf bepalen, maar er was een minimum van €8. Ook muzikanten kunnen immers niet van de wind leven.

Economische cijfers

De Nederlandse culturele sector is goed voor zo’n 4% van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Ter vergelijking: de agrarische sector ‘doet’ 7% en de bouw 9%. Verder blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek - ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam - dat elke euro die voor de entree van een cultureel evenement wordt betaald, gemiddeld vermenigvuldigd mag worden met 2,5. Dit komt doordat mensen die een concert, museum of voorstelling bezoeken ook gaan winkelen, een hapje eten of een borrel drinken. Verder is voor 54% van de bezoekers het bestaan van die culturele instelling van belang voor het woonplezier in een stad. Ook reist tweederde van de bezoekers naar een andere plaats om daar naar een cultureel evenement te gaan. Kortom, de aanwezigheid van een sterke culturele sector is van groot economisch belang.

Bezuinigingen

Daarom is de voorgestelde bezuiniging van een half miljoen per jaar op de Kamper cultuur ook erg ingrijpend. Ook in Kampen is cultuur van groot economisch belang. Tegelijkertijd weten we allemaal dat de gemeente in financieel zwaar weer verkeert, waardoor er ook €4,3 miljoen bezuinigd moet worden op de zorg. En laten we niet vergeten dat vorig jaar besloten is de OZB voor bedrijfspanden zo veel te verhogen dat dit €1,5 miljoen extra oplevert. Ik ben benieuwd naar de besluiten van de gemeenteraad over de voorgestelde bezuinigingen.

Cultuur en corona

Net als veel andere sectoren, wordt ook de culturele sector hard getroffen door corona. Volgens onderzoek van het ministerie van OCW loopt de culturele sector wekelijks zo’n €90 miljoen mis. And counting. Want in een 1,5-metersamenleving kunnen diverse muziek- en theatergezelschappen niet eens optreden. Daarnaast halen bioscopen, theaters en concertzalen daarin slechts een fractie van hun bezetting.

Vanwege mijn passie voor muziek ken ik verschillende muzikanten. Velen van hen zijn zelfstandigen, al dan niet ten gevolge van de enorme bezuinigingen die enkele jaren geleden plaatsvonden door het toenmalige kabinet. Daardoor werden veel muzikanten ontslagen bij hun orkesten, koren en muziekscholen, om vervolgens weer te worden ingehuurd als zelfstandige. Zij komen nu in aanmerking voor de TOZO-regeling (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers), wat neerkomt op €1050 (alleenstaanden) of €1500 (gehuwd of samenwonend) per maand.

‘Gratis’ concerten?

Desondanks vinden muzikanten altijd wegen om op te treden. Op social media zie ik velen regelmatig live ‘coronaproducties’ posten: van organisten, tot koren en bandjes, alles komt voorbij en ook nog eens gratis! En daarover maak ik mij zorgen: graaft een zelfstandig ondernemer niet zijn eigen graf door live-concerten kosteloos toegankelijk te maken? Voor de luisteraar is er immers al zo veel muziek gratis te beluisteren! Iedere ondernemer weet dat voor kwaliteit betaald mag worden. Dat geldt zeker ook voor muzikale kwaliteit. Muzikanten mogen daar pal voor staan en publiek mag dat snappen. Daarom hoop ik dat steeds meer mensen een entreekaartje gaan zien als garantie voor kwaliteit. Bijvoorbeeld bij initiatieven zoals The Lockdown Sessions. Ook muzikanten kunnen immers niet van de wind leven.

Geert Meijering

Wethouder Economische Zaken (CDA)

g.meijering@kampen.nl