Afbeelding

Kamper Schoolvoorbeelden: Eigentijdse Trimaran stimuleert zelfstandigheid van kinderen

· leestijd 2 minuten Algemeen

Nu de leerlingen genieten van hun vakantie. Neemt weekblad De Brug deze zomer drie bijzondere Kamper scholen onder de loep. Bijzonder, omdat ze de enige zijn in hun soort, bijzondere kinderen op school hebben, of in een multifunctioneel gebouw zitten. Elke school heeft zijn eigen verhaal.

(door Enrico Kolk)

KAMPEN ? Verborgen tussen de bomen staat aan de Marinus Postlaan een bijzondere school: PRISMA. Het complex herbergt vier scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Eén daarvan, De Trimaran, is gespecialiseerd in het lesgeven aan kinderen met leer- en gedragsproblemen.

?We denken hier echter niet in problemen, maar in mogelijkheden?, zegt directeur Ina Rook. Zij vervult die functie ook bij twee andere scholen die in het gebouw gevestigd zijn. Het bijzondere aan de Trimaran is dat die ondersteunend werkt naar basisscholen toe. ?Wij zijn een school voor kinderen die het nét niet redden op de basisschool.?

Dat kan diverse redenen hebben. ?We hebben voornamelijk kinderen met leer- en gedragsproblemen, maar soms komen daar ook motorische en spraak/taalproblemen bij?, vertelt Rook. ?Daarom zijn er ook praktijken voor kinderfysio en logopedie in dit gebouw. Ook kunnen er aanpassingen in de klas plaatsvinden, bijvoorbeeld in het meubilair.?

Meubilaire aanpassingen zijn er ook voor de kinderen die moeite hebben met concentratie. ?Er zijn speciale hoekjes ingericht waar kinderen kunnen werken. Ook kunnen zij een koptelefoon opdoen. Maar we werken voornamelijk heel gestructureerd; zo bespreken we aan het begin van de dag wat we die dag gaan doen. Een voorspelbaar klimaat voor de kinderen, waarin zij soms werken met een eigen planning?, legt Martine Wierda, docent van groep 8, uit.

Dat kan de kinderen veel helpen. Zodanig zelfs, dat ze soms weer terugvloeien naar de ?gewone' basisschool. ?Leerlingen zitten hier eigenlijk altijd tijdelijk, totdat het tegendeel bewezen is?, aldus Rook. ?We zijn de laatste jaren ook wel gekrompen, dat heeft mede te maken met de wet op passend onderwijs. De kinderen komen hier nu echt in het uiterste geval.? Wierda vult aan: ?Vroeger bleven er ook meer kinderen hier op school. Ze gaan nu sneller terug.?

Daarna stromen de leerlingen door naar het voortgezet onderwijs. Meestal is dat het praktijkonderwijs of vmbo-BBL, vertelt Wierda. ?En soms zelfs naar vmbo-TL. Dat er ergens een knelpunt is, betekent niet dat een kind niet hoger kan afstromen.? De school vindt het belangrijk om het hoogst haalbare uit een kind te halen, vult Rook aan. ?Daarom kijken we naar de talenten van een kind kan. Maar uiteraard is er ook aandacht voor de dingen die minder goed gaan. Het is daarbij belangrijk dat de kinderen gepersonaliseerd leren, individueel onderwijs krijgen dus. ICT helpt ons daarbij. We willen geen iPadschool worden, maar zien ICT wel als een belangrijk hulpmiddel.?

Dat heeft te maken met het feit dat de kinderen ook ?zelfstandig' moeten worden. ?Dat ze straks bij de slager ook gewoon vlees kunnen bestellen?, lacht Wierda. Die zelfstandigheidsontwikkeling zorgt, volgens de directeur, ook voor zelfvertrouwen bij de kinderen. ?Je kunt daar ook trots op zijn. Er zijn leerlingen die hier twee jaar onderwijs gevolgd hebben en nu heel ?stevig' weer teruggaan naar de basisschool.?

Dat is ook een resultaat van de begeleiding die de leerlingen krijgen, vindt Rook. ?We besteden hier veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Ze leren omgaan met elkaar. Onze kerngedachte is dan ook dat we een eigentijdse, moderne en sociale school zijn met oog voor de talenten van leerlingen. Ieder kind met een eigen verhaal.?