Afbeelding
Pedro Sluiter

Terminal Zuiderzeehaven mag naam niet meer voeren

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Michiel Satink)
KAMPEN ? De naam 'containerterminal Kampen' is verwarrend, stelt het Regionaal Overslag Centrum. Het ROC gebruikt deze term al sinds eind jaren '90 en wil het alleenrecht. Via een kort geding heeft de onderneming het voor elkaar gekregen dat de concurrent op de Zuiderzeehaven, CTK, deze naam niet langer mag gebruiken.

Het Regionaal Overslag Centrum bestaat sinds 1997, destijds een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid. Het bedrijf op de Haatlandhaven liet zich echter in 2008 ook registreren als Container Terminal Kampen (CTK). Een simpele zoekactie op de site van de Kamer van Koophandel bevestigt dat onder die naam ROC Kampen bedoeld wordt. In februari 2012 merkte ROC op dat een consortium van vier ondernemingen ? Wezenberg Transport, Graansloot, MCS Meppel en CTU ? een nieuw initiatief gestart waren op de Zuiderzeehaven onder de naam Container Terminal Kampen (CTK). De directie van ROC maakte bezwaar bij het consortium en kreeg een brief terug. Daarin stond vermeld dat in het handelsverkeer alleen CTU Kampen BV gebruikt zou worden. ROC ondernam daarna geen actie, vooral ook omdat het volgens de directie tot 2014 duurde voordat het consortium aan de Oslokade containers begon over te slaan.

Overname
Nu blijkt CTU Kampen in naam nog slechts te bestaan als Container Terminal Kampen, stelt de directie van ROC. En dat is dezelfde handelsnaam die zij al in 2008 liet registreren. Niet gek overigens dat CTU Kampen in naam niet meer bestaat: sinds eind vorig jaar zijn de Utrechters uit het consortium vertrokken. CTU is bezig in Lelystad een nieuwe concurrerende terminal op te zetten. Het gebruik van de volgens ROC in haar eigendom zijnde handelsnaam is extra gevoelig omdat de directie via haar advocaat liet weten dat begin vorig jaar gesproken is over een overname van het ROC door het consortium. ?Serieuze onderhandelingen hebben volgens ROC tot overeenstemming met het consortium geleid, docht bij de vastlegging van afspraken is het niet goed gekomen?, schrijft de advocaat. Onbekend is of daarbij het vertrek van CTU ook een rol heeft gespeeld.

In die onderhandelingen zou duidelijk zijn gemaakt dat de naam 'Container Terminal Kampen' door het consortium alleen bij een fusie tussen beide terminals gebruikt mocht worden. Sinds februari dit jaar zijn de onderhandelingen definitief gestaakt. En dus stapte ROC naar de rechter om duidelijk te maken dat alleen zij deze naam mag gebruiken. De reden is de verwarring die kan ontstaan. Beide partijen zijn immers op dezelfde markt actief. Ze eist dan ook dat de tegenpartij binnen een week na het vonnis van de voorzieningenrechter alle uitingen onder deze naam staakt. Dit op last van een dwangsom van 5.000 euro per dag dat ze in overtreding zijn, met een maximum van een half miljoen euro.

De rechtbank in Zwolle oordeelde vrijdag over de zaak. Vanaf een week na die dag mag CTK niet langer onder de handelsnaam Container Terminal Kampen opereren. Ook de website CTKampen moet offline gezet worden en al het briefpapier, brochures en meer met die naam mogen niet langer worden gebruikt. CTK was vrijdag niet in de gelegenheid te reageren.