Tessa van Lieshout van Modezaak Modezza: "Door 'click & collect' verkopen we niets extra.” FOTO: Bert Jansen.
Tessa van Lieshout van Modezaak Modezza: "Door 'click & collect' verkopen we niets extra.” FOTO: Bert Jansen. Foto: Bert Jansen

Betalen & Afhalen is niet dé oplossing

· leestijd 1 minuut Algemeen

Veel winkels maken sinds woensdag 10 februari gebruik van de ‘click & collect’-mogelijkheid. Dit ‘betalen & afhalen’ biedt echter nauwelijks soelaas.

VELDHOVEN - Op de website citycentrum.nl staat een lijst met alle winkels die ‘click & collect’ aanbieden. “De bereidheid van de Veldhovense inwoners is er om ook echt lokaal te kopen. Je ziet dat we wat dat betreft nog echt een dorp zijn, waarbij de klanten de ondernemers bij naam kennen en de ondernemer zijn klanten kent en herkent. De winkels in het CityCentrum zien een voorzichtige toename van het aantal bestellingen sinds 10 februari”, stelt Jean-Paul van den Tillaar, voorzitter Ondernemersvereniging CityCentrum.

Niets extra

‘We zijn dicht, maar niet gesloten’, staat er op grote stickers die op de ruiten van Modezza geplakt zijn. Eigenaresse Tessa van Lieshout doet er alles aan om haar nering aan de vrouw te brengen. Modezza onderscheidt zich met een ruim aanbod dameskleding in de maten 40 tot en met 54. Het complete aanbod wordt ook in een webshop aangeboden. “Onze buurman aan de Pleintjes is Danny’s Dierenshop. Die mag altijd open zijn. Met hem hebben we de afspraak dat onze klanten daar de bestelling kunnen afhalen.”
Sinds woensdag 10 februari kunnen de klanten weer bij haar winkel terecht aan de geïmproviseerde ‘click & collect’-balie achter de winkeldeur. “Het is 100 keer harder werken voor veel minder. Je moet alles bijhouden, want er komen ook bestellingen binnen via appjes, Facebook, e-mail en telefoon. Ik lever een tas met kleding die de klant thuis past. Later haal ik die weer op. Het leuke van ‘click & collect’ is dat we weer klantcontact hebben. Maar het is een schrale troost. Onze omzet is gekelderd tot 1/3e deel van de normale omzet. Door ‘click & collect’ verkopen we niets extra.”
Dat weet ook Van den Tillaar. “’Click & collect’ lijkt een uitkomst, voor veel winkels is het dat niet. Er zijn extra regels om aan te houden en het zorgt juist voor extra kosten. Daarnaast genereert ‘click & collect’ maar 10 tot 30% van de normale omzet.”

Eenzelfde geluid is te horen in de Kromstraat bij damesmodezaak Lot 7. “Tot aan woensdag 10 februari bezorgden we bestellingen bij de klanten in Veldhoven en omgeving. Mensen vinden het nu fijn dat ze weer even in de winkel mogen komen. Maar meer omzet maken we niet”, stelt mede-eigenares Diana Slegers.

Normaal

Alle ondernemers hopen dat klanten weer snel ‘normaal’ kunnen winkelen. Van den Tillaar: “Dat is hard nodig! Bij veel ondernemers staat het water aan de lippen. Iedere euro die lokaal in Veldhoven en niet online bij de grote webwinkels wordt besteed, draagt eraan bij dat we na corona nog steeds mooie gezellige winkels in Veldhoven hebben. Tot die tijd is ons vriendelijk verzoek aan iedereen: Koop zoveel mogelijk lokaal en haal je bestellingen af.”

Op de foto: Tessa van Lieshout van dameskledingzaak Modezza overhandigt aan de click & collect balie bestellingen aan enkele klanten.

Koop zoveel mogelijk lokaal en haal je bestellingen af

Ad Adriaans.