Martis Jurensly (36) is buschauffeur in het streekvervoer en rijdt vooral in de dorpen rond Eindhoven en ook lijn 20 via Airport naar het MMC in Veldhoven. FOTO: Bert Jansen.
Martis Jurensly (36) is buschauffeur in het streekvervoer en rijdt vooral in de dorpen rond Eindhoven en ook lijn 20 via Airport naar het MMC in Veldhoven. FOTO: Bert Jansen. Foto: Bert Jansen

‘We doen ons best om ‘t vol te houden’

· leestijd 1 minuut Algemeen

Veldhoven - Corona en de lockdown zorgen voor veel strubbelingen in het dagelijkse leven. Hoe gaat het openbaar vervoer hiermee om? Het Veldhovens Weekblad maakt een ritje met Hermes en een Veldhovense taxi.

Tonnie Wesseling

Martis Jurensly (36) is buschauffeur in het streekvervoer en rijdt vooral in de dorpen rond Eindhoven en ook lijn 20 via Airport naar het MMC in Veldhoven. Hij rijdt niet in een elektrische bus.

Stille melder

Jurensly is sinds 3 jaar buschauffeur bij Hermes. Daarvoor zat hij in de horeca en hij vindt dit een voordeel: “Als ik problemen krijg in de bus kan ik die veel makkelijker oplossen dan iemand met een andere achtergrond. Je hebt geleerd je in de klant te verplaatsen en een oplossing te zoeken.”
Het aantal passagiers tijdens de crisis is minimaal... “Jazeker! In de 1e lockdown mocht ik maar maximaal 12 personen vervoeren. Je moest blijven tellen, dat was heel raar. Nu met de 2e lockdown met de mondkapjes, mogen alle stoelen bezet zijn. Als de bus vol zit schrikken we daar zelfs van... De voorste stoelen worden nu niet ingezet, dus er is niemand meer om nog een beetje met de chauffeur te praten.”
Worden de regels goed opgevolgd? “Als ik eerlijk mag zijn, niet altijd. In het begin was iedereen heel laconiek, nu gaat het beter. Ik heb meegemaakt dat er iemand binnen kwam, die zei: ‘Ik doe mijn t-shirt wel omhoog want ik heb geen mondkapje’. Dat ging dus niet door! De duidelijkheid van het kabinet heeft nu toch wat meer geholpen. We hebben een stille melder gekregen, een knopje, zodat we niets zelf hoeven te zeggen om agressie bij het niet dragen van een mondkapje tegen te gaan. Er komt dan bij een volgende halte iemand meerijden, zodat wij ons veiliger voelen.”

‘In het begin was iedereen heel laconiek, nu gaat het beter’

Jurensly heeft dat laatste al ‘ns meegemaakt, maar blijft altijd rustig en laconiek. “Ik ben altijd vrolijk en duidelijk. Dat straalt op de mensen over en dat voelen ze zodat ze ook rustig zijn.”

Beetje ellende

George Anwar (47), van oorsprong Gentenaar, is al 19 jaar taxichauffeur en sinds 15 jaar eigenaar van De Prins Taxi in Veldhoven. Door de lockdown heeft hij 90 % minder passagiers dan normaal. Anwar: “De horeca is dicht, dus er is ‘s avonds helemaal geen beweging. De vliegvelden zijn dicht, dus vakantie- en zakelijk vervoer is weg en ook het schoolvervoer. Het is wel een beetje ellende, maar het is zoals het is”, zegt hij gelaten.
Naleving van de regels? “We hebben schermen in de auto, zodat de mensen meteen achterin kunnen instappen. En we hebben altijd desinfectiedoekjes in de auto liggen en het personeel heeft mondkapjes gekregen. We houden goed afstand en er wordt bij voorkeur met pin betaald. De meeste mensen hebben overal begrip voor. Soms rennen ze wel eens terug naar huis om een mondkapje te halen, maar gelukkig gebeuren er verder geen gekke dingen. De meeste klanten zijn van in en om Veldhoven. We doen ons best om ‘t vol te houden.”