?Ook kinderen die moeilijk leren kunnen later zeer succesvol zijn'

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

(door Hermijn Bloemhard)KAMPEN ? Directeur Gradus van Assen neemt op 18 oktober na elf jaar trouwe dienst afscheid van de Willem van Oranjeschool. De onderwijsman stopt om zijn carrière een nieuwe wending te geven op de Koningin Emmaschool.?Ik ga niet weg omdat ik het niet naar mijn zin heb maar dit kwam op mijn pad?, benadrukt Van Assen die op 56-jarige leeftijd zijn ambities voortzet bij de school die al twee jaar een interim-directeur heeft. Als jongen van achttien wilde Van Assen aanvankelijk bij de recherche. ?Ik kwam net niet door de selectie. Mijn broer werkte al in het onderwijs en ik ben heel blij dat ik er toen ook in ben gerold. Ik heb altijd met mensen willen werken, maar de recherche is een harde wereld. Dit past veel beter en het leukste is toch wel om bezig te zijn met onderwijs en zo goed mogelijk alles te regelen voor de kinderen in de klas.?De directeur zit al zo'n 34,5 jaar in het onderwijs. Zo stond hij 17 jaar aan de Rehobothschool, hierna werkte hij bij de Ds. Joh. Van de Wendeschool op Kampereiland waarna hij directeur werd bij de Willem van Oranje.Van Assen vindt het jammer dat er vaak negatief gepraat wordt over het onderwijs. ?Er is in al die jaren enorm veel verbeterd.  Vroeger praatte je bijvoorbeeld over klassen maar nu over de kínderen in de klassen.En het moet ook hanteerbaar blijven voor de leerkracht; naar mijn mening kan dat goed met Dalton, dat staat voor zelfstandig, samenwerken, verantwoordelijkheid dragen en met vrijheid kunnen omgaan.?Op zijn school wordt gekeken wat kinderen nodig hebben om te leren. ?We willen voorkomen dat kinderen de ervaring van ?ik red het niet', hebben en we helpen om leerproblemen te voorkomen. Ik ben niet somber gestemd en denk dat hierin veel mogelijk is, bijvoorbeeld door middel van gedifferentieerde instructies.  Zo kunnen sommigen in de klas gelijk aan de slag, terwijl anderen bij de juf aan de instructietafel extra uitleg krijgen. De kinderen worden op maat bediend.?In de elf jaar dat Van Assen werkzaam is op de Willem van Oranjeschool was de verkeerssituatie een terugkerend thema. ?Met 380 leerlingen en vroeger zelfs 450, ontstonden er gevaarlijke verkeerssituaties omdat er veel stadsbussen voorbij reden. Gelukkig rijden er nu minder stadsbussen en wordt er beter naar dit probleem gekeken. Complimenten voor de gemeente!?.De directeur kijkt met plezier terug naar de bijzondere momenten.  ?Dat we op 17 februari 2010 het Daltoncertifcaat behaalden bijvoorbeeld.  Of het feest in de Stadsgehoorzaal waar de kinderen meededen aan ?Willem van Oranje got talent'. En dit keer ging het niet om rekenen of taal.  De hele zaal zat vol en dan zag je dat kinderen waar binnen de school veel discussies over waren bijvoorbeeld geweldig goed konden dansen.Het is natuurlijk belangrijk om goed te leren maar er zijn zoveel andere kanten?, vindt Van Assen. ?De Citotoets die bij groep 8 wordt afgenomen zegt niet zoveel over wat het kind uiteindelijk bereikt.  Ook kinderen die moeilijk leren kunnen later zeer succesvol worden. Het gaat om meer dan scores alleen die bepalen wat je later wordt.  Met een snelle racefiets wil nog niet zegen dat je de Tour de France wint. Je moet ook kijken naar het peloton en of je goed kan samenwerken; dan kom je ergens.  Er zit veel meer in kinderen en ons doel is om dat aan te boren.?Van Assen zal straks met een dubbel gevoel zijn Willem van Oranjeschool verlaten. ?Ik heb het hier goed gehad en zal mijn fijne team en de kinderen missen. Maar ik heb ook veel zin om straks op de Koningin Emmaschool aan de slag te gaan.?