NABB start zoektocht exploitanten lichtmastreclame

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

KAMPEN - NABB heeft van het college van burgemeester en wethouders de opdracht gekregen om te zoeken naar bedrijven en personen die willen adverteren op een lichtmast in de gemeente.De raad had aanvankelijk besloten dergelijke reclame niet toe te staan, maar in het kader van de bezuinigingstaakstelling is hier van afgeweken. Lichtmastreclame is een reclame-uitingen die op ongeveer twee meter hoogte aan lantaarnpalen bevestigd is. Doorgaans zijn het kleurige, kunststoffen bakken die licht kunnen geven. De reclame kan per bak zo'n 400 euro per jaar opleveren.De gemeente heeft verschillende plekken aangewezen die voor lichtmastreclame in aanmerking komen. Hierbij wordt vooral gekeken naar de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Volgens de ambtenarij zijn er ook enkele geschikte locaties, die niet beschikken over lantaarnpalen die stevig genoeg zijn voor bevestiging van de reclamebakken. Op die plekken valt dan te overwegen om nieuwe lantaarnpalen te plaatsen. De kosten hiervoor zijn 1.300 euro per paal en deze worden binnen het einde van de contractstermijn van vijf jaar terugverdiend.Het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame (NABB) heeft eerder in 2011 de aanbesteding van reclame in abri's en stadsinformatiezuilen verzorgt en in 2012 die van de zogenaamde A0 reclame. Dit laatste zijn de borden van A0-formaat die dikwijls om de onderkant van een lantaarn zijn geplaatst. Beide aanbestedingen zijn de gemeente goed bevallen.De gemeente ziet na advies van het NABB af van een zoektocht naar een exploitant van een reclamemast naast de mast van de McDonalds. "De locatie is lastig te exploiteren. Dergelijke aandachttrekkers vragen ten minste om snelwegen."(door Nick de Vries)