Naam Hanze een cadeautje

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages


KAMPEN - Een luissterrijk verleden en een in het DNA verankerde handelsgeest met een mentaliteit van niet kletsen maar poetsen. De naam Hanze roept, volgens wethouder Pieter Treep van Kampen, bij mensen die hem horen veel positieve beelden op. En -zo weet hij sinds woensdag- niet een negatieve. Dat bleek tijdens het Hanze Symposium dat op uitnodiging van Kampen, Zwolle en Hasselt werd gehouden in eerstgenoemde stad.


Dirk Nijdam van Marketing Groningen hield een lezing over het belang van de naam Hanze. Daar is onderzoek naar verricht en opvallend genoeg, volgens Treep, is uit dat onderzoek gebleken dat niemand iets negatiefs denk bij de Hanze. "Het onderzoek is vervolgens aangepast door niet te vragen welk beeld men in zijn algemeenheid heeft bij de Hanze, maar of men zich er iets negatiefs bij kan bedenken en dat bleek niet zo te zijn. De naam is zo sterk en positief dat je door hem alleen te gebruiken al een positievere uitstraling krijgt. Een cadeautje dus en eentje waarvoor je niets hoeft te doen."


Idee


Van de negentien uitgenodigde Hanzesteden waren er veertien aanwezig op het symposium. Treep vindt dat tijdens deze eerste jaarlijkse bijeenkomst van wat een reeks moet worden al veel serieuze idee zijn geopperd. Behalve aan een nationale Hanzedag, naast de al bestaande internationale, kun je denken aan een gezamenlijke reclamecampagne. Nu is het zo dat de steden in de regio eerder al reclame maakten, maar je zou het ook landelijk als merk kunnen neerzetten om elk jaar een andere Hanzestad in de spotlights te zetten. Daarnaast is er gesproken over een variant van het Pieterpad, de bekende wandelroute. Treep: "Die route wordt door mensen in etappes gelopen. Zoiets kun je ook doen wanneer je de Hanzewandelingen, die je hier in de buurt al hebt, verbindt met andere routes."


Internationaal


Misschien nog wel concreter zijn de netwerken die vandaag de dag zouden kunnen ontstaan tussen ondernemers. "Wat blijkt is dat niet alleen ondernemers in de sector vrije tijd maar ook anderen zich graag verbinden aan de naam Hanze. In Noord-Duitsland heb je al van die netwerken en de universiteit van Münster onderzoekt de mogelijkheden van zo'n netwerk waarbij ook de steden Zwolle en Kampen worden meegenomen in het onderzoek." De Hanze is in de ogen van Treep meer dan een oud handelsverbond dat eens in de zoveel tijd wordt afgepoetst om te laten zien hoe mooi het vroeger was. "De meeste Hanzesteden kennen nog altijd een goede infrastructuur langs de wegen en het water. En nog altijd is er het besef dat er ook geld moet worden verdiend. Die mentaliteit van niet kletsen maar poetsen is eveneens iets dat de steden met elkaar bindt. Een van de grootste winstpunten van de bijeenkomst vond ik dat alle steden het er over eens zijn dat het evenement van de Internationale Hanzedagen, dat in 2017 in Kampen wordt gehouden, een groot succes moet worden omdat dat goed is voor het hele merk Hanze."