
Zomerserie orgelconcerten in de Bovenkerk
AlgemeenKAMPEN - Ook deze zomer vormt de Bovenkerk Kampen weer het decor voor een serie sfeervolle zomeravondconcerten. Vanaf juli kunnen liefhebbers van orgelmuziek iedere woensdagavond genieten van concerten op het monumentale Hinsz-orgel uit 1743, bespeeld door een reeks vooraanstaande organisten uit binnen- en buitenland.
De serie wordt geopend door titulair organist Gerwin van der Plaats, die het beroemde orgel in al zijn klankrijke facetten laat horen in een gevarieerd programma met werken van onder meer Bach, Hollins en Guilmant. Vervolgens verwelkomt de Bovenkerk een indrukwekkende rij gastorganisten. Op 22 juli verzorgt Marco den Toom een concert, gevolgd door de internationaal gewaardeerde improvisator Sietze de Vries op 29 juli.
In augustus zijn achtereenvolgens Vincent de Vries (5 augustus), de jonge Duitse toporganist Jan Liebermann (12 augustus), publiekslieveling Gert van Hoef (19 augustus) en Minne Veldman (26 augustus) te gast. Iedere organist brengt een eigen muzikale signatuur mee, waardoor bezoekers kunnen genieten van een grote verscheidenheid aan stijlen, interpretaties en klankkleuren.
De concertserie wordt op woensdag 2 september feestelijk afgesloten met een gezamenlijk slotconcert door Marco den Toom en Gerwin van der Plaats. In een afwisselend programma laten zij de veelzijdigheid en grandeur van het Hinsz-orgel nog eenmaal volop schitteren.
Met deze gevarieerde reeks concerten biedt de Bovenkerk opnieuw een aantrekkelijk zomerprogramma voor zowel liefhebbers van orgelmuziek als bezoekers die kennis willen maken met een van de mooiste historische orgels van Nederland. De concerten beginnen allen om 20.00 uur en vinden plaats in de bijzondere ambiance van de eeuwenoude Bovenkerk, waar muziek, historie en cultuur op unieke wijze samenkomen. Meer info www.consolonl.nl




























