Afbeelding
Herman ten Berge

Gouden Hervormd Mannenkoor pakt uit bij Oranjeconcert

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Niek Teune)

IJSSELMUIDEN – Traditiegetrouw gaf het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst, dat onder leiding staat van Freddy Veldkamp, op Koningsdag zijn Oranjeconcert in de Oosterholthoeve. Omdat het koor onlangs vijftig jaar is geworden, was besloten om bij dit concert het aantal medewerkende musici uit te breiden. Onder toeziend oog van burgemeester Koelewijn en wethouder Spaan maakten koor en musici van deze 41ste editie een absoluut feest.

Dirigent Veldkamp vergeleek voorafgaand aan de uitvoering het Oranjeconcert met de andere vaste concerten van het mannenkoor. “Bij Oranjeconcerten voeren we veel ludieke nummers uit; die zie je niet terug bij ons Kerstconcert of het Passie-Paasconcert. Het heeft een heel andere inhoud dan het geestelijke repertoire.” Veldkamp was tevreden met het grote aantal medewerkende musici. ‘’Het heeft natuurlijk te maken met het vijftigjarig bestaan van het Hervormd Mannenkoor, maar we willen daarnaast ook ieder jaar een uniek concert geven; dat hopen we vandaag te doen met bariton Gert Pannekoek, pianisten Hugo van der Meij en Johan Bredewout en organist Harry Hamer. Ook zullen Noortje van Middelkoop op panfluit en Wilco Dijk op slagwerk te horen zijn.”

Nadat het koor samen met bariton Gert Pannekoek het concert gestart had met het zingen van ‘Santo’, opende voorzitter Dick Klooster de avond. Hij bracht het Passie-Paasconcert van 31 maart jongstleden in herinnering. “We hebben een ingetogen en passend jubileumconcert mogen geven. Vandaag vieren we ons jubileum in vrolijke sferen.” Ook schonk Klooster aandacht aan het feit dat koorleden Gerrit van Lente, Johannes Potkamp en Ab Stam al vijftig jaar aan het koor verbonden zijn.

Het streven van het Hervormd Mannenkoor om elk wat wils te bieden, bleek ook uit het programma dat samengesteld was voor het Oranjeconcert. Er waren zowel koorzang als samenzang en instrumentale intermezzo’s als een vocaal intermezzo in opgenomen. Na de eerste samenzang zong het koor ‘Er is geen spoor van duisternis in U’ en ‘Zo veilig in Jezus’ armen’. Bij het laatstgenoemde stuk was er een baritonsolo weggelegd voor Pannekoek. Het eerste couplet zong hij solo, waar het koor bij het tweede couplet neuriede terwijl de bariton zong. Het derde couplet werd crescendo gezongen door zowel Pannekoek als het Hervormd Mannenkoor, onder begeleiding van de beide pianisten en organist Hamer. Nadat Noortje van Middelkoop een zeer divers instrumentaal intermezzo onder begeleiding van Johan Bredewout had verzorgd, zong het Hervormd Mannenkoor ‘Alles wordt er anders van’, waarin de drieslag geloof, hoop en liefde goed terug te vinden was. Bij dit repertoire viel de goede wisselwerking tussen de verschillende stemgroepen op. De articulatie van de koorleden was uitstekend. Het geheel eindigde krachtig.

Vermeldenswaardig was het vocaal intermezzo van Gert Pannekoek. De bariton zong, onder begeleiding van Van der Meij op vleugel, met krachtige stem het bekende ‘Hallelujah’. Pannekoek zong het repertoire zuiver, waarbij hij de diverse ‘Hallelujah’s’ door het lied heen ingetogen en eerbieding zong. Het stond in schril contrast met ‘Die launige Forelle’, wat erna door het Hervormd Mannenkoor gezongen werd. Het werk bestond uit vier delen. Bij dit stuk zijn van meerdere bekende componisten bepaalde werken omgezet. Zo werd het muziekstuk ‘Eine Kleine Nachtmusik’ van Mozart gebruikt voor ‘Eine kleine Nachtforelle’. Het was een ludiek stuk dat het publiek enthousiast maakte.

De goed gevulde Oosterholthoeve werd ook enthousiast van het door het koor gezongen ‘Hollandse Stampot’. In dit zeer gevarieerde stuk van het Hervormd Mannenkoor waren veel elementen van klassieke vaderlandse liederen als bijvoorbeeld ‘Oranje boven’ en ‘In een blauw-geruite kiel’ verwerkt. Het contact met dirigent Veldkamp was goed. ‘When the Saints’ vormde het laatste stuk van het laatste tweedelige blokje van het Hervormd Mannenkoor.

In zijn slotwoord refereerde burgemeester Koelewijn aan een uitspraak van bestuurslid Meuleman in Streeknieuws. “U zei dat het Oranjeconcert een absolute verrijking zou zijn. Die opmerking was volstrekt op zijn plaats. Je moet als koor vijftig jaar geoefend hebben om dit te kunnen”, zei de burgervader met een knipoog. Meuleman was achteraf zeer tevreden. “Het concert was (opnieuw) een feestelijk jubileumconcert. De twee vleugels waren geweldig; het was heel bijzonder.”

Voor Van der Meij en Bredewout was het de eerste keer dat ze samenwerkten bij een concert, maar ook de eerste keer dat ze bij een concert met twee vleugels betrokken waren. Van der Meij: ‘’Het is fantastisch om zo het koor te begeleiden. Sommige zaken hebben we vooraf afgesproken, andere momenten hebben we het vleugelspel intuïtief ingevuld.” Bredewout knikt instemmend. “Op een dag als deze mag het wat losser uit de pols. Daarom hebben we de stukken iets voller gespeeld; we hadden immers een eigen klavier.” Voor zowel de twee pianisten als het Hervormd Mannenkoor is een dergelijk Oranjeconcert zeker voor herhaling vatbaar in de toekomst.