Afbeelding
Tennekes

Column economiewethouder: 11 meter

· leestijd 2 minuten Algemeen

Wethouder Geert Meijering van Economische Zaken schrijft voor de Brug to Business maandelijks over zaken die interessant kunnen zijn voor ondernemers in de regio.

Elf meter erbij levert €110 miljoen extra bedrijfsinvesteringen op. Elf meter erbij en het noordoosten van Nederland krijgt een enorme boost met 3000 structurele arbeidsplaatsen. Elf meter erbij en de Lorentzsluis in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand heeft de gewenste breedte.

Dat is namelijk de grote wens van veel bedrijven en overheden in noordoost Nederland. Bovendien, de tijd is nu rijp. Want na 80 jaar is het nodig dat de Afsluitdijk in de revisie gaat om een groot deel van Nederland waterveiling te kunnen houden. Door verbreding van de sluizen te combineren met deze onderhoudswerkzaamheden kan ‘werk met werk’ worden gemaakt.

Als onderdeel van de jarenlange lobby voor dit project, was minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vorige week op werkbezoek in Meppel. Daar nam zij het bidbook Verbreding sluis Kornwerderzand in ontvangst. Met het bidbook legden overheden en bedrijven in Friesland, Overijssel en Flevoland €73,5 miljoen op tafel om de sluis te verbreden en de vaargeul tussen de Afsluitdijk en de IJssel te verdiepen. Het totale project kost ongeveer €200 miljoen en het is de bedoeling dat het Rijk het overige deel van de investering voor z’n rekening neemt. Uit de zogenaamde ‘Maatschappelijke kosten-batenanalyse’ (MKBA) blijkt dat genoemde €200 miljoen - afhankelijk van de economische ontwikkeling - tussen de €235 en €355 miljoen oplevert.

Ook voor onze regio is dit project erg belangrijk, bijvoorbeeld voor de scheepsbouw. De schepen en luxe jachten worden tegenwoordig zo groot dat zij soms niet meer door de huidige sluis kunnen. De schepen van de Kamper scheepswerf Thecla Bodewes - voorheen Peters - moeten soms ‘buitendijks’ worden afgebouwd of gaan met een omweg door de sluizen bij IJmuiden. Daarnaast is het moeilijk voor deze schepen terug te keren bij de bouwer voor reparaties en onderhoud. Zo lopen diverse scheepswerven in onze regio nu veel omzet mis.

Als het project Kornwerderzand gerealiseerd wordt, krijgen Kamper bedrijven bovendien toegang tot de lucratieve markt van grotere kustvaarders. Deze zeeschepen kunnen meer vracht vervoeren en dat biedt grote kansen voor bijvoorbeeld Graansloot Kampen. Eigenaar Bert Weever verwacht bij realisering van de sluis €5 tot €8 miljoen te investeren in zijn op- en overslagbedrijf om de nieuwe business aan te kunnen. Veel graan uit bijvoorbeeld de Baltische Staten en Oekraïne hoeft dan niet meer over de weg, maar kan over zee naar de haven van Kampen. Dat is rendabeler én duurzamer! Vanwege deze grote belangen voor ons gebied dragen ook de provincie Overijssel (€3 miljoen) en Kampen, Zwolle en Meppel (per gemeente €250.000) financieel bij.

De minister was in Meppel op uitnodiging van Port of Zwolle, het gezamenlijke havenbedrijf van de die drie gemeenten. Sinds de oprichting in 2015 speelt Port of Zwolle een belangrijke rol in de lobby voor dit project. Heel diplomatiek gaf Van Nieuwenhuizen aan het bidbook ‘woord voor woord te zullen spellen’. In gewoon Nederlands betekent dit dat zij het bod van de regio zeer serieus neemt en dat realisatie van dit project nog nooit zo dichtbij is geweest. De verwachting is dat de minister begin 2019 een definitief besluit neemt over doorgang van het project. We wachten gespannen af! Elf meter maakt een groot verschil.

Geert Meijering (CDA)

Wethouder Economische Zaken
g.meijering@kampen.nl