Leerlingen van De IJsselster presenteren hun bevindingen over De IJstijd.
Leerlingen van De IJsselster presenteren hun bevindingen over De IJstijd. Eigen foto

Verrassen, ontdekken, doen en verdiepen op kbs De IJsselster

Partnerbijdrages

KAMPEN - Wist je dat kinderen bier dronken in de Middeleeuwen? Hoe werkt een kompas? Op kbs De IJsselster in IJsselmuiden gebruiken leerlingen voor de vakken wereldoriëntatie, wetenschap, muziek en burgerschap de methode Faqta. “Ze leren in een cyclus van verrassen, ontdekken, doen, verdiepen en afsluiten”, zegt Noor Bos.

“Dat betekent dat begint met een verrassende vraag. Bijvoorbeeld: Wist je dat kinderen bier dronken in de Middeleeuwen? Dat zet de leerling aan het denken. Met één vraag laat je zien dat alles met elkaar samenhangt: 600 jaar geleden was alles anders, dus ook wat kinderen dronken. Wat zou er nog meer voor leuks te leren zijn?” 

De leerlingen gaan dat zelf ontdekken. Ze werken in een groepje en gebruiken een Chromebook in hun zoektocht naar antwoorden. “Daarna gaan ze toepassen wat ze geleerd hebben, bijvoorbeeld de werking van een kompas. Ze maken zelf een kompas, daarna volgt een verdiepende les met onderzoeksvragen. De afsluiting is op een manier die bij de leerlingen past; een vlog, muurkrant, presentatie of tentoonstelling.”

In Faqta werken leerlingen uit verschillende groepen samen. “Ze leren samenwerken en leren met en van elkaar. Ieder kan zijn eigen talent inzetten.” De methode is voor de groepen 0 t/m 8.

Dat is belangrijk op De IJsselster. “Leerlingen leren dat we allemaal gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk. We verschillen in leren en presenteren, we kunnen van elkaar leren als je kan laten zien waar je goed in bent, je kan anderen helpen en je kan je laten helpen. Wat heb jij te vertellen?”

www.kbsdeijsselster.nl