Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Dalende containerprijzen

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

De regio rond Kampen staat bekend om zijn bedrijvigheid. Maar bedrijven hier hebben het niet gemakkelijk, nu ze de afgelopen jaren de ene na de andere klap moeten verwerken. Denk maar aan de (wereldwijde) gevolgen van de coronapandemie en de ingestelde maatregelen, steeds nijpendere personeelstekorten, en stijgende prijzen van materialen, energie en brandstoffen. Gelukkig zijn er ook wel lichtpuntjes te ontdekken. Bedrijven die zich bijvoorbeeld bezighouden met internationale handel of goederen vanuit andere landen importeren per containerschip, hebben voordeel van de dalende containerprijzen. Naast het dalen van de prijs van containervervoer naar pre-coronahoogte, dalen ook de prijzen van het kopen van container al decennialang.

De daling in containerprijzen

De afgelopen halve eeuw zijn nagenoeg alle goederen duurder geworden. Oorzaken hiervan zijn onder meer gestegen grondstofkosten en personeelskosten. Opvallend genoeg zijn de prijzen van een container hierbij uitzondering op de regel. Waar de eerste containers die na de Tweede Wereldoorlog voor transport of opslag werden gebruikt ongeveer 3.000 dollar kostten, heb je tegenwoordig al een 40ft standaard opslagcontainer voor bijna de helft daarvan.

Daarnaast is ook de prijs van het containervervoer weer behoorlijk gezakt het afgelopen jaar. Kijken we bijvoorbeeld in de tweede week van maart 2023 naar de Drewry WCI index, dan is er sprake van een prijsdaling van maar liefst tachtig procent ten opzichte van precies een jaar eerder. Waar verscheping van een 40 foot container precorona slechts 1.500 dollar kostte en dit in september 2021 piekte op meer dan 10.000 dollar, lag de prijs in de tweede week van maart op iets meer dan 1.800 dollar.

De oorzaken van de eerder astronomische prijsstijgingen waren onder andere de blokkade van het Suez-kanaal, de sluitingen van Chinese havens vanwege coronamaatregelen en juist hier in Europa alweer de aantrekkende economie na de coronapandemie. Alle oorzaken lijken vandaag de dag de containerprijzen niet meer negatief te beïnvloeden.

Toekomst van het containervervoer

Wat de containerprijzen in de toekomst gaan doen, is lastig te voorspellen. Zo lijkt de luchtvaart flink zwaarder belast te gaan worden, wat de vraag naar containers en containervervoer kan doen groeien. Anderzijds ligt daarnaast ook het containervervoer onder een vergrootglas als het gaat om CO2-uitstoot. De sector staat een grote uitdaging te wachten duurzamer te gaan opereren, maar dit kan ook allerlei kansen opleveren.

Alleen al wanneer bijvoorbeeld gekeken wordt naar de efficiëntie van containervervoer. Vandaag de dag vervoeren namelijk ongeveer een derde van de containers lucht. Leeg transport is te wijten aan het eenrichtingsvervoer dat grootscheeps wordt toegepast. Ook wordt vol verwachting gekeken naar duurzamere containerschepen, bijvoorbeeld met een waterstofaandrijving.

Veelzijdigheid van containers

Wat de prijzen van containers tot slot ook mogelijk nog gaat beïnvloeden, is de vraag vanuit andere sectoren dan de handel. Een container is zeer veelzijdig in te zetten, naast het transport of de opslag van goederen. Neem bijvoorbeeld de woningnood in ons land. Naast containerwoningen die gebruikt worden als al dan niet tijdelijke studentenwoningen of tijdens een renovatie, is het niet gek te bedenken dat containers ook vaker omgebouwd zullen gaan worden tot permanente woningen.